FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/06/2018

Hur fördelas egendom mellan sambor?

Hej!

Jag har bott sambo med en man i många år och nu har vi separerat, men mina saker är kvar hos honom.
Får han göra som han vill och antingen sälja eller kasta något? Måste jag lämna nycklarna ifrån mig innan jag har hämtat allt? Hur lång tid har jag på mig att hämta mina saker?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkat din fråga, undrar du hur lång tid du har på dig att hamta dina saker från din före detta sambo innan han kan göra sig av med dina saker. För att kunna besvara din fråga på bästa sätt, ska jag dela in mitt svar i underkategorier.

- Vad är sambor?
Att vara sambo är inte samma sak som att ingå ett äktenskap, men man ska inte tro att man som sambo står utan skydd, eftersom det finns en sambolag i Sverige som skyddar sambor vid eventuella separationer. Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. (1§ sambolagen). Man måste inte vara folkbokford på samma andress for att vara sambor. Sambor har gemensam samboegendom.

- Vad är samboegendom?

Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3§ sambolagen).

Detta innebär i praktiken att om du eller din sambo har skaffat en bostad med tanken att ni ska bo där tillsammans, så utgör det gemensam bostad och därmed gemensam samboegendom, som ska delas mellan samborna vid en separation. Om däremot du flyttade in till din sambo i en bostad som han redan bodde i innan ni träffades, utgör det ingen samboegendom och det ska inte delas. (5§ sambolagen)

Gemensamt bohag innebär alla saker som ni har skaffat tillsammans till er bostad, exempelvis tavlor, krukor, möbler osv. Det spelar ingen roll vems pengar som har använts för att införskaffa det gemensamma bohaget. Sådant som används uteslutande för den ena sambons bruk räknas inte som gemensamt samboegendom, exempelvis kläder eller saker som man använder sig av under fritiden, som surfbrädor om man surfar eller golfklubbor om man spelar golf. Även saker som man har fått i gåva eller ärvt genom testamente räknas inte till det gemensamma bohaget. (6§ sambolagen)

- Bodelning
När ett samboförhållande upphör av annat skäl än att samborna ingår äktenskap med varandra, skall på begäran av någon av samborna samboegendomen fördelas mellan dem genom bodelning. Bodelningen skall göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde. (8§ sambolagen)

Begäran om bodelning skall framställas senast ett år efter det att samboförhållandet upphörde. Om samboförhållandet upphör genom att en sambo avlider eller om en sambo avlider inom ett år från det att samboförhållandet upphörde, skall dock begäran framställas senast när bouppteckningen förrättas. (8§ andra stycket, sambolagen).

Du har således 1 år på dig att framställa en begäran om bodelning, så att den gemensamma samboegendomen kan fördelas på ett rättvist sätt. Din före detta sambo har därför ingen rätt att göra sig av med dina saker innan en bodelning har gjorts, annars gör han sig skyldig till egenmaktig förfarande (8 kap. 8§ brottsbalken). Du måste inte heller lämna tillbaka nycklarna till bostaden förran bodelningen är klar.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare