Hur fördelas arvet på barnbarnen?

Min mormor hade två barn. Båda är avlidna.

Kvar är tre barnbarn efter dottern, och två barnbarn efter sonen.

Hur delas arvet? Delar man lika på fem personer eller delar man först på två, och sedan fördelas den potten mellan barnbarnen?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arvet efter din mormor fördelas som utgångspunkt på hennes två barn som därmed ärver hälften vardera. Eftersom barnen avlidit träder deras respektive barn i sin förälders ställe (2 kap. 1 § ÄB). Det innebär att dotterns tre barn delar på hennes arv och sonens två barn delar på hans arv.

Alla barnbarn får således inte lika mycket eftersom de endast träder i sin förälders ställe. Dotterns halva av arvet delas på hennes tre barn medan sonens halva delas på hans två barn.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare