Hur fördelas arvet om efterlevande make gifter om sig?

Hej,

Min och min systers mamma gick bort när vi var 4 och 9 år. Arvet går från henne till min pappa? De var gifta och vi är båda deras barn. Pappa träffade ny och vi fick två nya syskon. De gifte sig dock aldrig. Nu har pappa träffat en ny igen och med hans ex är allt ordnat. Den nya kvinnan har han nu gift sig med.

Frågan är alltså, när får vi del av vår biologiska mammas arv? Vad av pappas arv kan han testamentera bort till sin nya fru? (Hus, Sommarhus, Pengar på banken, konstverk, möbler och annat lösöre) Kan han testamentera hus/sommarställe till oss barn/nya frun helt om dessa köptes innan nya äktenskapet?

Tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då er mamma var gift med eran pappa vid tiden för hennes bortgång tillföll hennes kvarlåtenskap er pappa enligt 3 kap 1§ Ärvdabalken (ÄB). Då hon dog gjordes troligen en bodelning och förutsatt att denna fördelade giftorättsgodset med 50% mellan makarna erhöll alltså er pappa 50% av giftorättsgodset med full äganderätt och resterade 50% (alltså er mammas del) med fri förfoganderätt. Att erhålla egendom med fri förfoganderätt innebär att man får förfoga över egendomen hur man vill (ex. sälja, förbruka osv) men man får inte testamentera bort denna. Då du och din syster är gemensamma barn till din mamma och din pappa har ni alltså rätt till efterarv av er mamma vid er pappas bortgång och har då även rätt till arv efter er far. Då er mamma dog ärvde du och din syster en rätt till en del i en framtida förmögenhetsmassa. Om bodelningen mellan er mamma och er pappa var hälften var består alltså kvarlåtenskapen vid er pappas död till 50% av er mammas arv.

Då er pappa senare fick 2 till barn kommer alltså arvet efter honom fördelas på er 4 barn. Om hans kvarlåtenskap är 100% kommer alltså 50% gå till dig och din syster (arv efter er mamma) och resterande 50% (arv efter er pappa) kommer delas upp lika på er 4 syskon då varje barn tar lika lott enligt 2 kap 1§ 2st ÄB. Angående sommarstugan kan han testamentera den om det är hans enskilda egendom enligt 7 kap 2§ Äktenskapsbalken (ÄktB). Om bostaden är att se som giftorättsgods kan han alltså inte fritt förfoga över denna.

Ni får alltså del av er mammas arv vid er pappas bortgång genom så kallat efterarv. Att er pappa har gift om sig påverkar inte er arvsrätt då ni som särkullbarn har rätt att få ut arvet efter honom direkt vid hans död enligt 3 kap 1§ ÄB. Er pappa kan testamentera vilken kvarlåtenskap han vill till sin fru så länge han inte testamenterar egendom han har erhållit med fri förfoganderätt och så länge eran laglott inte inskränks. Bröstarvingar har enligt 7 kap 1§ ÄB rätt till sin laglott. Laglotten är hälften av den arvslott du skulle erhållit om det inte funnits något testamente.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare