Hur fördelas arvet efter vår pappa som ägde en gård tillsammans med vår avlidne farbrors fru?

Hejsan! Vår pappa är död och nu undrar jag hur arvsdelningen går. Eftersom pappa hade ett hemmane alltså huset där han föddes och växte upp i. Vår avlidne farbrors fru äger halva gården. och skogen som alla syskonen ( pappas) delade på. Men det är bara hon kvar. De andra är sedan länge utköpta. Hur går man då tillväga? Ärver hon hälften och andra hälften delas på våra syskon eller? Vi håller själv på med bouppteckningen och allt annat. Hör gärna av er

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag utgår från att det inte finns något testamente i ditt fall. Vidare utgår jag från att er pappa inte var gift och att han ägde halva gården.

Er pappas närmaste arvingar är du och dina syskon och hela arvet efter honom kommer att fördelas lika mellan er (2 kap. 1 § ärvdabalken). Som barn till er pappa tillhör ni den första arvsklassen och alltså den arvsklass som ärver i första hand. Er farbrors fru kommer inte att ärva något efter er pappa eftersom hon inte är någon legal arvinge enligt ärvdabalkens regler.

Det innebär alltså att du och dina syskon kommer att ärva den del av gården som tillhörde er pappa.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Vänligen,

Mimmi ÖstlingRådgivare