Hur fördelas arv när det finns testamente?

En änka har dött. Det finns inga bröstarvingar.

Det finns 20 dödsbodelägare syskon och syskonbarn till det syskon som dött.

Av de 20 dödsbodelägarna finns fyra universella testamentstagare, som enligt testamente ska dela på kvarlåtenskapen med en fjärdedel var efter att alla kostnader och skulder är betalda.

Hur kommer arvet att fördelas?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

Dessa tjugo bröstarvingar tillhör den andra arvsklassen (2 kap. 2 § andra stycket, ärvdabalken). Om kvarlåtenskapen skulle uppgå till 200 000 kr efter kostnader och skulder är betalda hade alla erhållit 1/20 var, det vill säga 10 000 kronor var. Du nämner däremot att denna personen i ett testamentet skrivit att de fyra universella testamentstagarna ska dela på kvarlåtenskapen med en fjärdedel var. Om vi fortsätter på exemplet med 200 000 kronor tolkar jag situationen som sådan att man önskar att dessa ska erhålla 1/4 vardera, vilket motsvarar 50 000 kronor. De övriga 16 dödsbodelägarna kommer därav inte ha rätt till något arv. Detta är fullt möjligt och man är fri att testamentera bort allt man äger till vem eller vilka man vill om man saknar bröstarvingar. Bröstarvingar är de enda som kan göra anspråk på rätt till arv (7 kap. 1 § ärvdabalken).

Med vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare