Hur fördelar man kvarlåtenskapen mellan arvvingarna

Min far har avlidit. Han och frun var gifta i 34 år. Inga gemensamma barn hade dom. Jag är biologisk son. Samt har en halvsyster min far tagit hand om sedan födseln. Frun en dotter på sitt håll. Testamentet visar på att frun jag, min syster och henne dotter ä arvingar. Hur fördelas allt? 1/4 var eller 50 % till henne och vi delar övriga 50 % på 3 st?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som så att du undrar hur ni som arvvingar kommer att fördela kvarlåtenskapen. Svaret på din fråga finns reglerad i Ärvdabalken (ÄB).

Utgångspunkt

Utgångspunkten är att samtliga arvingar delar lika, 2 kap. 1 § ÄB. Men detta är förutsatt att inget testamente upprättats. När ett testamente upprättas finns det möjlighet att ändra arvsordningen.

I ditt fall står det att den avlidnes fru och hennes dotter, du och ditt syskon ska dela på kvarlåtenskapen. I relation till vad du angivet verkar det inte vara något mer reglerat. Utgångspunkterna är då att bröstarvingarna (dvs den avlidnes barn) har rätt till hälften av kvarlåtenskapen, 7 kap. 1 § ÄB. Resterande av kvarlåtenskapen kan testamenteras bort.

I relation till den restriktiva informationen som jag givits råder jag dig att förts jämföra hur mycket bröstarvingarna kommer att få om hela kvarlåtenskapen delas på fyra eller om det är mer lönsamt för dig och ditt syskon om ni får er laglott enligt 7 kap. 1 § ÄB.

I relation till att jag inte kan läsa testamentet giver jag dig denna information, men jag uppmanar dig att först tolka testamentet. Det är viktigt att testatorns vilja uppnås.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare