FrågaFAMILJERÄTTBodelning09/12/2018

Hur fördelar man enklast andelar av en fastighet vid ett framtida upphörande av samboförhållande?

hej på er när jag köpte fastighet tillsammans med min sambo då gav jag henne 50% av fastigheten kändes rätt då men inte nu mera vi är överens om delning av fastighet 80% på mig 20% på henne pga att jag ej är intresserad av att lösa ut henne ifall det skulle hända henne något då hon har 3 barn och jag inga det osv.

Vi har varit gifta sen 2012

hur löser man detta enklast?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad ingår i en bodelning?

Det som kan delas lika mellan er är samboegendom. Enligt 3 § Sambolagen (SamboL) så utgör samboegendom den gemensamma bostaden och bohaget .När ni säljer er lägenhet så är huvudregeln att beloppet ska delas lika mellan er sambos. Vid en eventuell bodelning innebär det som du konstaterar att hälften av värdet ska delas mellan er. Den egendom som inte är samboegendom ska delas upp mellan er enligt äganderätten, dvs ni behåller det som ni själva äger. Så du tar det som är ditt och hon det som är sitt.

När det gäller bostad och bohag krävs det vissa förutsättningar för att bostaden och bohaget ska räknas som samboegendom. Bostaden/bohaget ska vara införskaffat under själva samboförhållandet och den ska ha förvärvats för gemensam användning. Vi får utgå ifrån att dessa kraven är uppfyllda och därmed utgör fastigheten samboegendom. (se 5 § SamboL)

Utgångspunkten för fördelningen sker ut efter den dag samboförhållandet upphörde. Bodelningen ska utgå från egendomsförhållandena på brytdagen, d.v.s. dagen när samboförhållandet upphörde, 8 § sambolagen. Tillgångar och skulder som dyker upp efter denna tidpunkt ska inte ingå i bodelningen. Så alla nya saker, allt som har gått upp i värde, alla nya skulder som var och en ådragit sig efter att ni flyttade ifrån varandra ska inte vara med i bodelningen.

Hur gör ni det enklast?

Det enklaste är att ni upprättar ett gåvoavtal. Där hon ger så mycket av sin andel till dig så att det motsvarar 80 %. För att det ska få effekt så måste ni också upprätta ett samboavtal. Detta gör att ni då kommer att lämna fastigheten utanför bodelningen och att fördelningen sker istället ut efter äganderättsförhållandena.

Vad är ett samboavtal?

Ett samboavtal innebär att egendomen avtalet omfattar förlorar sin egenskap av samboegendom. Avtalet kan träffas före eller under samlevnaden. Sambor eller blivande sambor får avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen vilket framgår av 9 § Sambolagen. För att vara giltigt måste avtalet vara skriftligt och undertecknat av båda parterna.

Alternativ nummer 2 är att man upprättar ett skuldebrev. När man exempelvis ni står på lån och kontrakt till lika delar men det är så att man har betalat en större andel av kontantinsatsen så är det vanligaste att man upprättar ett skuldebrev. Skuldebrevet säkerställer att den som lagt in mer pengar också får tillbaka lika mycket. Ni kan göra på samma sätt här, ni upprättar ett skuldebrev som motsvarar så att du får ett värde om 80 % av fastigheten vid en bodelning.

Hur ni väljer att utforma skuldebrevet är upp till er. Det enklast är såklart att man har ett fast belopp, och att ni då utgår ifrån er kontantinsats, som sen ska återbetalas vid en framtida försäljning av fastigheten. Därutöver kan man skriva in ett villkor om ränta, exempelvis samma räntesats som tillämpas av banken på hypotekslånet. Lämpligtvis utbetalas den sammantagna räntan (som ju kan sträcka sig över flera år) också i samband med försäljningen.Gör man på det sättet försöker man utformar räntan motsvarande fastighetens förväntade värdeökning. Viktigt att notera är att en stor värdeökning skulle innebära att räntan skulle bli oskäligt hög.

Skuldebrevet måste kombineras med ett samboavtal, för att din sambos skuld till dig inte, i ett läge där ni separerat, ska avräknas från din sambos del av värdet på bostaden.

Sammanfattningsvis

Min rekommendation är givetvis att ni upprättar ett gåvobrev och ett samboavtal. Det blir betydligt enklare att reglera än att upprätta ett skuldebrev. Det är dock viktigt att det blir rätt så därmed rekommenderar jag er att ni tar hjälp av en jurist att skriva samboavtalet och gåvobrevet.

Hoppas det var svar på din fråga,

Med vänlig hälsning

Gustav PerssonRådgivare