Hur fattas beslut av en myndighet?

Får myndigheter använda AI för beslutsfattande - Försäkringskassan, Arbetsfömedlingen mfl?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att kontakta Lawline!

Jag antar att du med AI menar Artificiell Intelligens, dvs. en intelligens som inte är mänsklig. Om det är detta som åsyftas är svaret nej. Beslutet ska fattas av en eller flera myndighetspersoner, som i sitt beslutsfattande företräder myndigheten (exempelvis Försäkringskassan eller Arbetsförmedlingen). Med om detta kan du läsa i förvaltningslagen, här.

Hoppas det var svaret på din fråga.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare