FrågaFAMILJERÄTTFaderskap22/03/2019

Hur fastställs föräldraskap när den födande bytt könsidentitet ?

Om en person som bytt könsidentitet blir gravid och alltså då är en gravid/barnafödande man, blir personen då registrerad som far eller mor? Och på vilket sätt? På samma sätt som när en kvinna föder ett barn och då automatiskt blir barnets mor, eller finns där några speciella tillvägagångssätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i föräldrabalken(FB).

En man som föder ett barn räknas som far

Enligt en huvudprincip i FB är kvinnan som föder ett barn att anses som rättsligt moder. En man som föder ett barn är på motsvarande sätt att anses som barnets förälder. En man som föder ett barn anses vara far till barnet(FB 1:11).

Ska ändå omfattas av samma regler som modern

Men trots att han anses som far, ska han omfattas av det som i föräldrabalkens första kapitel gäller för modern. Alla bestämmelser som innehåller orden mor, moder eller moderskap ska tillämpas för mannen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Du är välkommen att höra av dig igen om du har ytterligare frågor eller vill ha något i svaret förtydligat.

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare