Hur får man tillbaka sina utlånade pengar?

Hej,

Har lånat ut 5000kr till en "nära vän" som vägrar lämna tillbaka dem.

Hur kan jag gå tillvägas för att fortsätta mitt fall att försöka få tillbaka dom?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

För att kräva tillbaka utlånade pengar kan man ansöka hos Kronofogden om ett betalningsföreläggande. För att nå framgång med sin ansökan krävs att det rör sig om en penningfordran och att denna är förfallen till betalning.

Ansökan om betalningsföreläggande sker skriftligen hos Kronofogden och i den förväntas den sökande ange sitt yrkande (att få tillbaka sina 5000 kronor) och grunden för det (till exempel att fordran är förfallen till betalning). Fordringens belopp, förfallodagen och eventuell ränta som krävs ska även anges i ansökan. Utöver detta tillkommer en ansökningsavgift hos Kronofogden.

Om personen du lånat ut pengarna till väljer att inte bestrida din ansökan meddelar Kronofogden utslag. Utslaget kan sedan användas för att driva in skulden.

Om personen däremot skulle protestera mot din ansökan kan du välja att ta det vidare till Tingsrätten. Att tvista i domstol är dock en både dyrare och mer krävande process än att endast ansöka hos Kronofogden om betalningsföreläggande. I tingsrätten krävs att du lägger fram bevis för att du har en fordran. Den förlorande parten får dessutom som huvudregel betala rättegångskostnader både för sig själv och för motparten.

Hoppas du fick svar på din fråga, och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare