FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt26/09/2020

Hur får man tillbaka beslagtagen egendom?

Hej. Jag träffade på en annan mansperson där som var utan pengar så jag bjöd på några öl och vi satte oss sedan på tåget till en annan stad och gick till en restaurang och satt på uteservering där och jag fick fortsätta och bjuda honnom på ett par öl då denne bad om det .glömde ta med mig min mobil 2 ggr när jag skulle in på serveringen för att beställa mer öl åt oss 1:avgången var det en snäll annan person som tog hand om min mobil under tiden jag var inne,2:a ggr. Jag kom ut så var min mobil borta liksom den personen jag hade med mig,polis mejlade mig om att dem hade min mobil men att personen har fått köpa denna i god tro av mig ,jag hittade inte IMEI nr förän långt senare och då gjorde jag polisanmälan.nu är det förundersökning och Nin mobil är beslagtagen och ord mot ord enl. åklagarn jag vill ha tillbaka min mobil den blev stulen den 22/7-20 vad hur ska jag få tillbaka min mobil tingsrätt kan komma att avgöra vem som ska ha tillbaka mobilen enl.åklagaren personen ifråga är misstänkt för häleri .tacksam för lösning.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår dig så har din mobiltelefon blivit beslagtagen av polisen med anledning av en brottsutredning om häleri, och du undrar nu hur du ska få tillbaka den.

Beslag

Polisen får beslagta föremål som skäligen kan antas ha betydelse för en brottsutredning, eller om föremålet använts för att begå brott (27 kap. 1§ rättegångsbalken). Jag misstänker att polisen har beslagtagit din mobil i väntan på att ärendet avgörs, för att den utgör ett föremål som har betydelse för polisens utredning. Det verkar dessutom som att polisen utreder vems telefonen egentligen är, då en person är misstänkt för häleri.

Hur får du tillbaka den

Jag är lite osäker på var i processen ni befinner er just nu, men mest sannolikt kommer du inte få tillbaka din mobil förrän tingsrätten har dömt i ärendet. Då kommer tingsrätten även ta beslut om vem som har bättre rätt till telefonen och vem den ska återgå till. Då jag inte vet mer om ärendet, och vad grunderna är för misstankarna, så skulle jag gissa på att du får vänta tills tingsrätten dömt. Beslaget kan yrkas att det ska förverkas, återlämnas till dig, eller till den som har bättre rätt till det. Om frågan gäller vem som har bättre rätt till den, gäller det att åklagaren och du bevisar att den tillhör dig och att den tagits från dig på brottsligt sätt.

Om ärendet fortfarande är hos polisen, finns det en möjlighet att mobilen återlämnas när polisen är färdig med den, beroende på skälen till att den är beslagtagen. Du har rätt att hos tingsrätten begära en prövning under förundersökningen om beslaget, där de kan besluta om beslaget ska bestå eller inte (27 kap. 6§ rättegångsbalken). Om du frågar utredaren hos polisen kan de säkert hjälpa dig vidare med en sådan begäran, annars får du vända dig till din lokala domstol.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare