FrågaPROCESSRÄTTDomstol12/12/2019

Hur får man tag i domstolsbeslut?

Hej! Jag undrar hur jag går tillväga för att få tg på en dom från Malmö tingsrätt? Jag har ingen mer info än denna infogade text

"Den 28 november 2019, meddelade Malmö tingsrätt en dom som innebär en seger för många barn och unga i behov av särskilt stöd. Målet rör en elev med en funktionsvariaton som medför att hon lätt blir trött, har svårt med inlärning och koncentration. Till följd av detta halkade eleven efter i undervisningen och när hon började fyran stod det klart att hon inte skulle klara något av kärnämnena... "

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Domar och beslut är allmänna handlingar som innebär att alla människor har en möjlighet och en rätt att få ta del av dessa om de inte omfattas av en sekretess.

Vill du ha en dom kan du behöva beställa den, då bör du vända dig i första hand till den domstol där ärendet avgjordes, det vill säga Malmö tingsrätt. Malmö tingsrätt tar emot beställningar av domar via ett formulär, e-post, telefon, fax eller vanlig post, klicka här för alla kontaktuppgifter. För mer allmän information avseende domar och beslut, klicka här.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare