Hur får man hyresgäster att flytta ut?

Jag hyrt ut min privata villa till en familj. Kontraktet är skrivet med en av männen i familjens företag. Det har nu visat sig att mannen är obefintlighetsregistrerad i Sverige och han har även sagt upp kontraktet skriftligt dec 2016. Frun flyttar aldrig ut och efter det har sporadiska hyror inkommit, frun och barnen bor i huset, de är skrivna där. Sedan maj i år har inga hyror kommit in och de vägrar flytta ut. Inga lagliga instanser verkar fungera. Om jag byter lås nu, gör mig skyldig till egenmäktigt förfarande? Vad kan mitt straff bli? Och, hur ska de kunna säga/bevisa att de har laglig rätt till huset? Utan kontrakt, i mitt privatägda hus, vad kan de göra?

Tyvärr, men tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag beklagar situationen du har hamnat i. Jag kommer dela upp mitt svar i några olika delar, och börjar med att gå igenom vad som gäller när en hyresgäst vägrar flytta ut trots att hyresavtalet har löpt ut.

Hyresgäster som vägrar flytta ut
Enligt 12 kap. 7 § jordabalken så ska hyresgästen, när hyrestiden löpt ut, senast påföljande dag lämna lägenheten (inkluderar en hel villa, som i detta fall) senast kl 12 den dagen hålla lägenheten tillgänglig för den som skall tillträda den. Detta har uppenbarligen inte skett. Avtalet har redan sagts upp, och familjen saknar rätt att kvarstanna i bostaden.

Vad kan du göra nu?
Eftersom att familjen inte längre har något avtal som stadgar att de får kvarstanna i bostaden, och dessutom inte betalar hyra, kan du ansöka om hjälp hos Kronofogdemyndigheten. Processen hos Kronofogden är följande:

1. Eftersom att detta gäller en bostad (och inte en affärslokal), måste du meddela socialförvaltningen i din kommun om att hyresgästen har blivit uppsagd/att hyresgästen har sagt upp avtalet. I din ansökan om avhysning till Kronofogden måste du skicka med ett bevis på att du har gjort detta.
2. Du ansöker om avhysning (vanlig handräckning) hos Kronofogden. Där kan du få ett beslut (utslag) där det står att hyresgästen ska flytta.
3. När det finns ett beslut, kan Kronofogden genomföra vräkningen. Observera att det bara är Kronofogden som kan vräka en hyresgäst om denna inte flyttar frivilligt. Kronofogden ordnar med det praktiska; transport och hantering av egendom.

Du hittar blanketten här.

Något om brottet egenmäktigt förfarande
Du beskriver att du inte vill byta lås på din bostad eftersom du är orolig för att bli åtalat för egenmäktigt förfarande. Egenmäktigt förfarande regleras i 8 kap. 8 § brottsbalken, och innefattar bland annat situationen då någon olovligen rubbar en annans besittning. Oavsett om ditt byte av lås skulle falla in under denna bestämmelse eller inte, rekommenderar jag inte att du gör det, utan att du istället tar hjälp av Kronofogdemyndigheten (särskilt eftersom att det finns barn med i bilden).

Slutlig rekommendation

Skicka in blanketten "Ansökan om vanlig handräckning" till Kronofogden, så kommer dom hjälpa dig. Ansökan kostar 300 kr, vilket du sedan kan kräva i ersättning av hyresgästerna.

Lycka till! Och tveka inte att kommentera nedan om du har några ytterligare frågor.

Vänligen,

Sandra SöderbergRådgivare