Hur får man ensam vårdnad om man inte kan få tag på motparten?

Hej! Har gemensam vårdnad med min exman. Den 15/8 2018 var vi i tingsrätten då jag sökte om ensam vårdnad . Där beslutades att vi skulle ha gemensam vårdnad och sen blev det ett dombeslut att exmannen skulle betala underhåll till pojken . Nu vill jag söka om ensam vårdnad igen. Då han inte har sett pojken på 2 1/2 år . Det kan gå månader imellan samtal via mobilen exmannen har inte betalat underhåll på 19 månader. Som sagt verkar han inte bry sig. De på skolan tycker också att jag skall söka om ensam vårdnad. De har försökt att ha kontakt med honom ang skriva under papper mm. Ang pojkens skolgång. Men han har inte svarat. Tyvärr så har vi ingen kontakt alls.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vill du ha ensam vårdnad och ej kan få kontakt med din exman så kan du vända dig till en tingsrätt och ansöka om att få ensam vårdnad. Att en vårdnadshavare inte betalar underhållet eller besöker sitt barn under långa perioder kan räknas som bristande omsorgsförmåga vilket talar till din fördel i en tvist.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare