Hur får jag tillbaka min TV som någon tagit utan lov?

Min syster,hennes man och hennes dotter har bott hos mig.jag hade bråkat med honom för att han fattade respekt till mig och min man och dem har flyttat.när dem har flyttat,han tog min tv.jag har faktura för den tv.hur kan jag recupera min tv,utan att göra fångelse ?jag tänker på hans dotter ..

MVH

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

När någon olovligen tagit din egendom kan du begära och ansöka om särskild handräckning genom Kronofogden för att få tillbaka den (läs mer om särskild handräckning här). Det kostar 300 kr att ansöka om särskild handräckning men detta är en kostnad du kan begära av hennes man. Särskild handräckning kan användas när du har skriftliga bevis som visar din rätt till egendomen, till exempel avtal, kontrakt eller en faktura för TV:n som du säger att du har.

Du kan även polisanmäla händelsen eftersom det kan röra sig om en brottslig handling. Brottet är i detta fall egenmäktigt förfarande, vilket är fullbordat när någon olovligen tagit och brukat annans egendom (8 kap. 8 § brottsbalken). Om han ville behålla TV:n när han tog den kan han istället ha gjort sig skyldig till brottet stöld (8 kap. 1 § brottsbalken). Polisen finns tillgängliga på telefonnummer 114 14. Du måste inte polisanmäla händelsen för att få tillbaka din TV.

Myndigheter har en serviceskyldighet enligt 4 § förvaltningslagen som innebär att de ska ge råd, upplysningar och annan vägledning till dig om du behöver det vid en kontakt med myndigheten. Kontakta därför Kronofogden (telefonnummer 0771-73 73 00, måndag-fredag klockan 8-18) för mer information om hur särskild handräckning fungerar och hur du kan få tillbaka din TV med Kronofogdens hjälp.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare