Hur får jag reda på när någon avlider?

Min mor dog 2001 och hennes sambo ärvde pengar som jag efter hans död skulle få 25 % av ( mors pengar eller hus vet ej)

Vet att han dog i mars men vem ska meddela mig

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Om jag förstått dig rätt vill du få reda på när din mors sambo avlidit.

Du kan beställa ett dödsfallsintyg från Skatteverket, där det står vilket datum han avled och om han hade barn etc.

Klicka på denna länk för att läsa mer om detta. När du fått dödsfallsintyget får du vända dig till banken/bankerna han tillhörde för att få ut din andel av arvet.

Återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Med vänlig hälsning,

Natasha FathifardRådgivare