FrågaFAMILJERÄTTBodelning16/04/2019

Hur får jag pengarna från bodelningen?

Hej,

Äktenskapsskillnaden vann laga kraft i december 2017 och vi tilldelades en bodelningsförrättare. Min ex-make sitter med vårt stora hus och i princip allt lösöre och är totalt ovillig att gå med på en rättvis bodelning, hälften-hälften. Han har dessutom intresse att fördröja processen då det är en del i hans psykiska och ekonomiska misshandel av mig. Han har dessutom hög inkomst och anlitat en advokat, vilket jag inte har råd med. Bodelningsförrättaren påbörjade arbetet med vår bodelning i mars 2018. Nu har vi äntligen fått ett bodelningsbeslut från bodelningsförrättaren, det blev en tvångsdelning. Enligt bodelningsbeslutet ska min exmake senast när bodelningen vinner laga kraft (vilken den nu gjort) utge en bodelningslikvid om några hundra tusen kronor. Jag är rädd att han kommer att försöka förhala/komma undan även detta. Hur gör jag för att få mina pengar så snabbt som möjligt? Kan han smita ifrån att betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör dina möjligheter att faktiskt få den skifteslikvid av din ex-make som du enligt bodelningsbeslutet har rätt till.

Är din ex-man skyldig att betala till dig enligt bodelningsbeslutet?

Bodelningsbeslutet är bindande eftersom det har vunnit laga kraft. Detta innebär att din ex-make är skyldig att betala skifteslikviden till dig vid den tidpunkt som är angiven i bodelningsbeslutet, vilket var då var när bodelningsbeslutet vann laga kraft. Eftersom din ex-man inte har betalat skifteslikviden i tid, har han en skuld till dig. Denna skuld är han skyldig att betala dig och den kan han inte strunta i att betala.

Hur får du pengarna så snabbt som möjligt?

Det smidigaste sättet för dig att få dina pengar så snabbt som möjligt är att vända dig till Kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande mot din ex-man (2 § lag om betalningsföreläggande och handräckning, LBH). En sådan ansökan kan göras via Kronofogdens hemsida och kostar 300 kronor. Kostnaden kan du begära ersättning för i ansökan (17 § LBH).

Efter en ansökan om betalningsföreläggande kommer Kronofogden att kontakta din ex-make och begära att han förklarar sin inställning till skulden. Kronofogden kommer att meddela beslut i enlighet med din ansökan om din ex-man antingen erkänner att han har skulden till dig eller om han inte svarar Kronofogden inom angiven tid (42 § LBH). Detta beslut kallas för utslag och kan användas som grund för utmätning hos din ex-man om han fortsatt vägrar betala skulden. Utmätning innebär att Kronofogden helt enkelt tar pengar eller annan egendom från din ex-man så att du får betalt för din skuld. Har du fått ett utslag i enlighet med din ansökan behöver du inte göra en särskild ansökan om utmätning utan Kronofogden kommer självmant att verkställa en utmätning så att du får dina pengar (16 § LBH)

Om din ex-man däremot inte erkänner att skulden finns, kan frågan överlämnas till tingsrätten om du håller kvar vid ditt krav på betalning (33 § LBH).

Det kan även vara värt ett försök att kontakta din ex-man och förklara att du kommer att ansöka om betalningsföreläggande om han inte självmant betalar ut pengarna han är skyldig dig enligt bodelningsbeslutet. Då kanske du eventuellt slipper gå vägen via Kronofogden för att få dina pengar.

Hoppas du fick svar på dina frågor!

Med vänliga hälsningar

Alice BaumRådgivare