Hur får jag min sambo att flytta?

Har sambon rätt att bo kvar hur länge som helst efter separation eller vad gäller?

Jag ägde huset innan vi träffades och jag äger hela huset fortfarande. Halva huset är även registrerat som min enskilda egendom. Efter ett tag bestämde vi att han skulle flytta in till mig och vi kom överens om att dela på levnadsomkostnaderna, som el och försäkringar samt att han skulle betala en liten del i hyra. Vi har inte skrivit ngt kontakt el liknade papper.

Sedan i maj i år bestämde vi att gå isär.

Han har ett hittat ett hus han ska flytta till. Men inflyttningsdatumet skjuts fram hela tiden pga att huset renoveras och det tar länge tid än beräknat.

Han sa vid ett tillfälle att han har rätt att bo kvar hur länge han vill, i flera år om det skulle vara så.

Vad gäller? Kan jag juridiskt "kasta ut honom" ?

Har han exempelvis rätt att ha kvar en nyckel när han fått tillgång till sitt nya hus?

Tacksam för svar. //

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Den lag som främst är tillämplig mellan er är sambolagen (SamboL). Lagen är tillämplig om två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § SamboL). Eftersom du ägde huset innan ni träffades utgår jag i min bedömning från att bostaden inte skaffats för gemensam användning. Därmed utgör inte bostaden samboegendom (3 § SamboL). Att bostaden inte utgör samboegendom innebär att den inte ska ingå i en bodelning om sådan begärs.

Han sa vid ett tillfälle att han har rätt att bo kvar hur länge han vill, i flera år om det skulle vara så. Vad gäller?

Ett samboförhållande upphör om ni ingår äktenskap med varandra, om någon av er ingår äktenskap med någon annan, om ni flyttar isär eller någon av er avlider (2 § första stycket SamboL). Rent juridiskt innebär det att ert samboförhållande ännu ej upphört. Ett samboförhållande upphör även om en sambo ansöker om förordnande av bodelningsförrättare (2 § andra stycket SamboL).

Utifrån hur din fråga är ställd verkar det ostridigt att huset tillhör dig och inte är ert gemensamma. I ett sådant fall kan man betrakta dig som hyresvärd för din sambo och att han hyr in sig i din bostad. På ett sådant hyresförhållande kan reglerna i 12 kap. Jordabalken (JB) tillämpas analogt. Din sambo har i ett sådant fall rätt till en uppsägningstid om tre månader från det månadsskifte som inträffar närmast efter uppsägningen (12 kap. 4 § JB). Har din sambo bott hos dig längre än tre månader ska uppsägningen vara skriftlig (12 kap. 8 § JB). Uppsägningen ska delges din sambo, han behöver inte underteckna den men det krävs att du kan bevisa att han har tagit del av den.

Kan jag juridiskt "kasta ut honom"? Har han exempelvis rätt att ha kvar en nyckel när han fått tillgång till sitt nya hus?

Om du ansöker om en bodelningsförrättare kommer vederbörande att besluta att bostaden är din (eftersom den inte ska ingå i bodelningen). Om din sambo efter det vägrar att flytta kan du kontakta Kronofogdemyndigheten och begära verkställighet av beslutet, dvs. Kronofogden kommer att hjälpa dig att få din sambo att flytta ut.

Väljer du istället att säga upp hyresavtalet med din sambo och han inte vill flytta efter tre månader från närmsta månadsskifte, kan du kontakta Kronofogden och ansöka om avhysning av honom. Du kan läsa mer om avhysning, hur det går till och vilka kostnader som tillkommer på Kronofogdemyndighetens hemsida.

Då huset är ditt har din sambo inte rätt att ha kvar nyckel när han väl har flyttat.

Mitt råd till dig är att du i första hand skriftligen säger upp hyresavtalet med din sambo. Du bör ha någon form av vittne att han tagit emot uppsägningen, eller annan form av bevisning. Flyttar han inte inom uppsägningstiden kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och begära hjälp med avhysning.

Ett alternativ är att du begär en bodelningsförrättare och sedermera kräver verkställighet av beslutet för att han ska flytta ut. Dock är det dyrare att ansöka om bodelningsförrättare (samt det tillkommer lön för det arbete vederbörande utför) än vad det kostar dig att eventuellt ansöka om avhysning om din sambo inte självmant flyttar efter uppsägning.

Du är välkommen att boka tid med någon av våra jurister hos Lawline om du vill att någon tittar närmre på ärendet och sänder ett brev om uppsägning till din sambo med uppmaning att flytta. Mötet kan ske antingen i våra lokaler, per e-post, telefon eller Skype. Det som passar dig bäst.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare