Hur får jag mer umgänge med mitt barn?

Hej!

Jag har tillsammans med mitt ex en 7 månaders bebis.

Hon har hela vårdnaden.

Jag träffar mitt barn endast 5 timmar i veckan uppdelat på 2 dagar. För att hon tycker det räcker. Men jag vill träffa mitt barn så mycket mer än så.

Min fråga är, hur mycket laglig umgängesrätt har mitt barn att få kunna umgås med mig?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du inte har några problem med att din f.d. Partner har ensam vårdnad, utan det du efterfrågar är mer umgänge med ditt barn. Du efterfrågar inte heller att barnet ska bo hos dig istället för din f.d. Partner. Frågan gäller alltså umgänge och detta regleras i föräldrabalken (FB) och framförallt i 6 kap. FB.

I mitt svar kommer jag först förklara hur man avgör om en förälder får ha umgänge med sitt barn för att sedan gå in på hur man gör i praktiken för att få umgänge med sitt barn.

Hur stor rätt har barnet att umgås med sina föräldrar?

Först och främst ska barnets bästa alltid vara avgörande när det gäller beslut om vårdnad, boende och umgänge (6 kap. 2 a § FB & art. 3.1 barnkonventionen). I denna bestämmelse ges även exempel på vad som är barnets bästa, nämligen en god kontakt med båda föräldrarna (6 kap. 2 a §, andra stycket FB). Det finns alltså en presumtion om att barnet mår bäst av att umgås med båda föräldrarna.

Det finns även en utgångspunkt om att barnet har rätt att umgås med en förälder som barnet inte bor med. Sådant umgänge kan dock även vara på olika sätt så länge en kontakt mellan förälder och barn upprätthålls (6 kap. 15 § FB).

Som jag nämnde tidigare är det alltid barnets bästa som ska vara avgörande i alla frågor om umgänge. Således kan en massa olika faktorer spela roll: Är det lång resväg mellan föräldrarna så det är jobbigt för barnet att resa? Finns det risk för att barnet råkar illa ut på något sätt? Är det på något annat sätt olämpligt att föräldern får umgänge med sitt barn?

Avslutningsvis kan jag nämna att man ska ta hänsyn till barnets egen vilja utifrån dess ålder och mognad (6 kap. 2 a §, tredje stycket FB). Det är således inte aktuellt än så länge att ta hänsyn till barnets vilja då barnet är så pass ung, men när barnet kommer upp i 10-12 års ålder kommer det vara en faktor som spelar in i avgörandet kring umgänge.

Hur kan du göra för att få mer umgänge med ditt barn?

Det absolut enklaste och bästa är om du kan komma överens med barnets mor och sluta ett avtal med henne. Ett sådant avtal ska nämligen gälla så länge det är skriftligt och socialnämnden godkänner det (6 kap. 15 a §, tredje stycket FB).

Kan ni inte komma överens är det upp till rätten att avgöra hur mycket umgänge du ska få ha med ditt barn. När rätten beslutar detta är utgångspunkterna alltså de jag nämnde ovan. Behörig domstol är den domstol där barnet bor (6 kap. 17 § FB).

Innan ni tar det till domstol kan jag dock rekommendera er att höra av er till kommunen som har en skyldighet att erbjuda hjälp att komma överens i frågor om vårdnad, umgänge och boende (s.k. samarbetssamtal) (5 kap. 3 § socialtjänstlagen).

Hoppas att du fått svar på din fråga och att din situation löser sig på bästa möjliga sätt. Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig. Vill du ha ytterligare rådgivning i ditt ärende kan du boka tid med vår juristbyrå här eller ringa oss.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Filip KarlssonRådgivare