Hur får jag hjälp med att göra anmälan till IVO?

Jag behöver hjälp med att skriva ansökan till www.lov.se. Jag har haft fraktur, blivit opererat på Danderyd Sjukhus och fick infektion. Har opererats 5 ggr i onödan. Förförande sjuk och har värk och saknar känslan och har svårt att jobba med handen. Undrar hur mycket kostar att få hjälp

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag utgår från att du i din fråga menar att du vill skriva en anmälan mot vårdgivaren hos Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Myndigheten har bra information på sin hemsida om hur du tipsar och anmäler. För att få stöd och svar på frågor kan du även vända dig till patientnämnden i din region. Patientnämnden gör ingen egen medicinsk bedömning och tar inte ställning till om rådgivaren gjort rätt eller fel. Syftet är istället att informera, beskriva, reda ut och förklara. Kontaktuppgifter för alla patientnämnder finns även de på IVO:s hemsida.

Mitt råd till dig är att du i första hand läser igenom IVO:s hemsida. Förstår du inte vad som behövs via den informationen rekommenderar jag att du kontaktar Patientnämnden. Nämnden kan på ett pedagogiskt vis reda ut ditt ärende och förklara för dig vad du kan göra. Det är dessutom gratis att få stöd av Patientnämnden.

Vill du hellre vända dig till en jurist kan du boka tid med någon av våra duktiga jurister hos Lawline. Vi tillämpar den lagreglerade timkostnadsnormen om 1 699 kr per timme, för vissa typer av uppdrag kan vi dock erbjuda fast pris.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare