Hur får jag ersättning för skada i min uthyrda lägenhet?

Hej!

Jag hyrde ut min HSB lägenhet i 2 månader (kontrakt skrivet och godkänt) till en kompis kompis för att vara snäll i en nödsituation. Det var mycket som var förstört när jag fick tillbaka den Hade tyvärr inte tagit ut någon deposition. Vart vänder jag mig för att få ersättning för skadegörelse när hon vägrar betala.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns framförallt två olika vis som du kan gå till väga på, vilka jag kommer lista nedan.

Alternativ 1, Kronofogden
Först skulle du kunna vända dig till Kronofogdemyndigheten för att begära hjälp med betalningsföreläggande, vilket kostar 300 kr. Om personen som är skyldig dig pengar inte bestrider ditt krav kommer kronofogden kunna utmäta pengar från personen till förmån för din skuld. Om personen däremot bestrider ditt krav har du fyra veckor på dig att begära att målet överlämnas till tingsrätt, för att din skuld inte ska förfalla. Om du inte begär att målet överlämnas till tingsrätt inom den tidsfristen kommer du inte kunna kräva de pengarna igen, se 34 och 37 §§ lagen om betalningsföreläggande och handräckning.

Här finner du mer information om hur du ansöker om betalningsföreläggande.

Alternativ 2, tingsrätten
Det andra alternativet är att stämma personen direkt i tingsrätten. Ansökan om stämning kostar 900 kr för ett mål som rör krav under 22 750 kr och 2 800 kr för krav som är över det beloppet. Om du väljer det här alternativet rekommenderar jag att du först anlitar en jurist som hjälper dig att driva processen. Här kan du boka tid med en jurist.

Vänliga hälsningar

Alicia AbreuRådgivare