FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott06/06/2021

Hur får jag bort någon som är felaktigt folkbokförd på min adress?

Vad ska jag göra när min sons fd flickvän som numera bor i Portugal ( som hon kommer ifrån) är skriven på vår adress? Hur får jag bort henne från vår adress?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt folkbokföringslagen ska man vara skriven, det vill säga folkbokförd på den adress man anses bosatt. Begreppet "bosatt" innefattar där man regelmässigt tillbringar sin dygnsvila, minst en gång i veckan eller i samma omfattning exempelvis fyra gånger under en månad (6 § och 7 § folkbokföringslagen).

Av din fråga tolkar jag det som att din sons före detta flickvän inte längre anses bosatt på er adress. Att folkbokföra sig på fel adress kan medföra att man gör sig skyldig till folkbokföringsbrott (42 § folkbokföringslagen).

För att få bort henne från er adress kan du anmäla den felaktiga folkbokföringen till Skatteverket. Denna process kan dock ta ett antal veckor.

Jag hoppas du fått svar på din fråga och att det ordnar upp sig för er. Annars kan du alltid höra av dig till oss igen!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare