Hur får arvlåtaren förfoga över sin egendom?

Ta ut arv innan pappan har avlidit?

Hej! Min pojkvän och hans far har ingen kontakt längre med varandra och hans mamma har gått bort för många år sen. Pappa har gift om sig (med en 20-år yngre kvinna än han själv) och jag undrar om min pojkvän kan ta ut sitt arv innan pappan har avlidit eller måste han vänta tills detta sker? Kan pappan i värsta fall skriva över hela arvet till sin nya fru om de skulle komma överens om det? (t.ex. om han skulle bli äldre och lite senil och hon skulle lyckas övertala honom). Eller har barnen alltid rätt till sin del av arvet? Vill dubbelkolla att jag förstått det här med arvsfördelning rätt, skulle hans nya fru få 50% och min pojkvän och hans bror 50%? dvs. 25% var? Eller kan pappan testamentera som han vill? Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej,

Reglerna om arv finns i Ärvdabalken som du finner https://lagen.nu/1958:637. Arv utgår först när arvlåtaren har avlidit. Om arvlåtaren vad gift ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken enligt 3 kap 1 §. Huvudregeln är således att en maka ärver före gemensamma barn. I detta fall är din pojkvän och hans bror inte parets gemensamma barn, utan så kallade särkullbarn. Särkullbarn har rätt att få ut sitt arv på en gång, men de kan också välja att vänta med sin del av arvet tills dess att även faderns fru avlidit enligt 3 kap 9 §.

Fadern har under sin livstid rätt att förfoga över sin egendom precis som han vill. Det innebär att han kan testamentera hela sin egendom till sin fru. Om så sker har din pojkvän och hans bror rätt till sin laglott förutsatt att de påkallar jämkning av testamentet. Laglotten utgörs av halva arvslotten, vilket innebär att din pojkväns laglott skulle utgöra 25 % av faderns hela kvarlåtenskap.

Fadern är också fri att ge bort sin egendom, t.ex. till sin fru. Om fadern dock skulle ge bort egendom under sådana omständigheter eller på sådana villkor att det till syftet är att likställa med testamente, kan även dessa handlingar bestridas av din pojkvän och hans bror. Detta kan bli aktuellt om fadern ger gåvorna i syfte att planera sin egen succession (arvskifte). Planera sin egen succession får man nämligen enbart göra genom ett testamente, vilket enligt ovan ska kunna angripas genom att påkalla jämkning i testamente p.g.a. laglottskränkning. Reglerna om laglott finner du i 7 kap.

Vänligen

Lovisa HedlundRådgivare