Hur får arv fördelas i testamente?

Hej! Jag har en halvbror med gemensam mamma. Min halvbror har nu brutit kontakten med min mamma och sin pappa. Min bonuspappa (och min brors biologiska pappa) undrar om han kan testamentera så att vi ärver 50/50 vid hans bortgång (om vår mor då ej är i livet) eller är det enligt lag alltid 75/25 när det gäller halvsyskon? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga så att du undrar om din bonuspappa kan testamentera halva sitt arv till dig. I mitt svar utgår jag från att din bonuspappa endast har ett biologiskt barn. Regler om arv finns i ärvdabalken.

Utgångspunkter i arvsrätten

Svensk rätt utgår från något som kallas arvsklasser. Arvsklasser utgörs av grupper som ärver i olika ordning. Grupperna består av din bonuspappas släktingar. Den första arvsklassen är biologiska barn (2 kap. 1 § ÄB). Det innebär att din halvbror kommer ärva all egendom efter din bonuspappas bortgång, så länge din bonuspappa ej testamenterar annorlunda.

Är det tillåtet att testamentera bort 50 % av biologiska barns arv?

Det är möjligt för din bonuspappa att skriva ett testamente. Ett testamente ska vara skriftligt och ha två vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Det finns en begränsning när det gäller upprättande av testamente. Begränsningen innebär att din bonuspappas biologiska barn alltid har rätt till sin laglott. Laglotten består av hälften av det arv som personen skulle ärvt om det inte fanns något testamente (7 kap. 1 § ÄB). I ditt fall innebär det att din halvbror har rätt till åtminstone 50 % av sin pappas arv.

Utifrån din fråga uppfattar jag det som att din bonuspappa önskar begränsa sin biologiska sons arv till laglotten och ge resterande del av arvet till dig. Det här är tillåtet eftersom att din halvbror då fortfarande kommer få behålla sin laglott.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare