Hur EU-fördragen fungerar

Hej,

Vad är EU-fördragen?

Är det ett dokument som har ändrats under de olika fördragen eller är alla giltiga? Det är väl många fördrag bl.a Romfördra, Nicefördrag, Maastrichtfördrag, Lissabonfördrag osv.

Vad är skillnaden mellan fördragen och fördragen om funktionssätt?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

EU-fördragen beskriver regler och mål kring EU:s verksamhet - allt från förhållandet mellan EU och medlemsstaterna till hur EU:s olika institutioner ska fungera. Fördraget är ett bindande avtal som alla länder i unionen ingår.

Precis som du skriver har fördragen ändrats och uppdaterats med åren. Det senast ingångna fördraget är Lissabonfördraget som har gällt sedan 2009. Många av reglerna som bestämdes i och med gamla fördrag är fortfarande idag kvar i fördragen, därför kan man säga att de till en del är giltiga idag. De olika fördragen du nämner i din fråga är bara olika ingångna fördrag där medlemsstaterna tillsammans kommit överens om att ändra vissa saker med EU. Det är hjälpsamt att tänka på fördragen som avtal som uppdateras med åren allt eftersom man vill ändra unionen.

Fördraget om EU:s funktionssätt innehåller mer detaljerade och praktiskt inriktade regler, alltså regler som säger vad som gäller i mer specifika situationer.

Sammanfattningsvis ger EU-fördraget (FEU) regler om EU:s grundläggande konstruktion och fördraget om EU:s funktionssätt (FEUF) ger närmare och mer specifika regler om EU:s befogenheter. Fördragen kompletterar varandra.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare