FrågaAVTALSRÄTTGåva30/04/2023

Hur enklast omfördela egendom mellan makar?

Jag och min fru har ett radhus där hon står som ägare till 60 % och jag till 40 %. Nu vill vi ändra detta till 50/50 (utan att några pengar är inblandade). Hur gör man?

Lawline svarar

Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga.

Det finns två möjliga sätt för makar att fördela egendom under pågående äktenskap. Gåva eller inomäktenskaplig bodelning.

Ni kan ge gåvor till varandra hur som helst utan att oroa er för någon gåvoskatt. Detta eftersom gåvoskatten numera är avskaffad. För att en gåva ska vara juridiskt giltig krävs en gåvohandling, så som ett gåvobrev. Gåvobrev är avtal vari framgår det som ges bort (delen av fastigheten) och för att gåvobrev ska vara giltigt krävs det att det är skriftligt, innehåller och innehåller en överlåtelseförklaring samt era respektive underskrifter. (4 kap. 29 § jordabalken).

När gåvobrev upprättats bör brevet registreras hos Skatteverket. När gåvan registrerat ska ansökan om lagfart göras inom tre månader ( 20 kap. 1 § respektive 2 § jordabalken)

Alternativt kan ni genomföra inomäktenskaplig bodelning hos Skatteverket. Jag rekommenderar emellertid att göra överföringen genom gåva eftersom det högst troligen blir enklare för er eftersom det då inte finns lån som ska övertas och ingen stämpelskatt inblandad.

Hoppas ni fick svar på er fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare