FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/10/2018

Hur egendom fördelas vid eventuell skilsmässa

Hej :-)

Jag och min fru har konton i Skandiabanken. Både lönekonton och ett investeringssparkonto.

Dock visar det sig att bara en kan stå som ägare per konto och det råkar vara jag. Dock har min fru fullmakt och kan förfoga över dessa.

Min fråga är vad som gäller juridiskt om vi skiljer oss. Har jag rätt att dra med alla pengar?

Finns det i sådana fall ett juridiskt bindande dokument som jag kan skriva under som ger min fru hälften av det som finns på våra/mina bankkonton?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstått det är ni två gifta, och er egendom är därför giftorättsgods enligt 7 kap 1 § äktenskapsbalken, om ni inte skrivit något äktenskapsförord och därmed gjort er egendom till enskild egendom. Att er egendom är giftorättsgods innebär att det kommer ske en obligatorisk bodelning mellan er vid en eventuell skilsmässa. Då kommer all er egendom att delas lika mellan er, enligt 9 kap 1 § äktenskapsbalken. Du kommer alltså inte kunna ta alla pengar och dra, utan ni blir tvungna att dela allt giftorättsgods lika mellan er.

Du behöver alltså inte skriva något dokument som ger din fru rätt till hälften av det som finns på bankkontona.

Hoppas mitt svar hjälpt dig! Har du ytterligare frågor kan du ta hjälp av någon av våra biträdande jurister. Du mailar då info@lawline.se.

Lawline RådgivareRådgivare