Hur egendom fördelas mellan sambos

Hej,

Jag bor i en bostadsrätt med min sambo och vi har bestämt oss för att flytta isär. Bostadsrätten och möblerna köpte jag 2år innan vi träffades och jag undrar hur egendommen kommer att fördelas?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor gällande samboegendom regleras i sambolagen.

Jag antar att ni två inte har upprättat något samboavtal, vilket innebär att sambolagen kommer styra hur er egendom kommer att fördelas nu när ni separerar. När två sambos separerar ska egendomen fördelas mellan dem enligt 8 § 1 st. sambolagen – så länge någon utav samborna kräver det. Det som klassas som samboegendom är enligt 3 § sambolagen sambornas gemensamma bostad och bohag, om egendomen har förvärvats för gemensam användning. Samboegendomen är allt bohag som ni förvärvat för gemensamt bruk.

Eftersom du har köpt bostaden två år innan ni träffades och detsamma gäller för egendomen bör inte rekvisitet i 3 § sambolagen vara uppfyllt. Ni har alltså inte köpt lägenheten eller möblerna för gemensamt bruk, vilket innebär att dem kommer tillfalla dig.

Den egendom som kommer delas lika mellan er är endast det ni har köpt för gemensamt bruk, alltså som ni två har köpt när ni bott tillsammans. Men det som ni köpt innan kommer att tillfalla den person som köpt det från första början.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare