FrågaFAMILJERÄTTBodelning08/09/2018

Hur delar vi upp skulderna i en skilsmässa när min make har betalningsanmärkningar?

Hej. Hur funkar det med att dela upp skulder/lån vid en skilsmässa om en av parterna ej får ta lån pga betalanmärkningar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Låt oss säga att du pratar om dig och din make, och att din partner är den som har betalningsanmärkningar. Jag tolkar din fråga som att du undrar hur uppdelningen av skulder ska göras vid en skilsmässa, och om en hälftendelning av skulderna kan ställa till med problem för någon som inte får ta mer lån. Reglerna om äktenskap och skilsmässa hittar du i Äktenskapsbalken (ÄktB).

När du och din partner valt att avsluta ert äktenskap ska ni göra en bodelning (ÄktB 9:1). Bodelningen innebär att ni ska dela allt ert giftorättsgods (ÄktB 10:1). Giftorättsgodset är all den egendom du eller din make äger som inte gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord (ÄktB 7:1 och 7:2). Egendom kan även vara enskild om du eller din make fått ärva något, fått något i gåva eller genom testamente och det är arvlåtarens/givarens/testatorns önskan att egendomen ska vara er enskilda. Om ni inte har någon enskild egendom så är all egendom giftorättsgods.

Innan det är dags att dela egendomen lika måste ni hantera skulderna. Era skulder ska dock inte delas lika. Det fungerar som så att du får dra av beloppet dina skulder uppgår till från värdet av ditt giftorättsgods innan likadelningen (ÄktB 11:2). Om du exempelvis har giftorättsgods till ett värde om 300 000 kr, och skulder på 200 000 kr, så får du dra av de 200 000 kronorna och behöver bara lägga 100 000 kr till delningen. Eftersom din partner har stora betalningsanmärkningar har hen antagligen mer skulder än giftorättsgods. Låt oss säga att din make har egendom till ett värde om 50 000 kr och skulder på 500 000 kr. När skulderna dragits av finns det – 450 000 kr kvar, men en make får aldrig gå in i bodelningen med ett negativt belopp, så hen kommer att ha 0 kr i giftorättsgods att dela med dig. Ni kommer då att dela lika på de 100 000 kronorna som du bidragit med, och få 50 000 kr var i bodelningen. Du får behålla 250 000 kr av din egendom och ge 50 000 kr till din make som då kommer att ha 100 000 kr. Era skulder på 200 000 kr respektive 500 000 kr kommer alltså att vara oförändrade efter bodelningen.

Sammanfattningsvis är det alltså inga problem i en bodelning att en make har betalningsanmärkningar. Skulderna delas inte, utan du och din make får dra av era skulder från ert respektive giftorättsgods innan själva delningen.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Natalie AccordRådgivare