Hur dela upp kostnader för bostad vid separation när jag flyttar ut före min exsambo innan försäljning?

Hej!

Jag och min sambo ska separera. Vi äger ett hus till hälften var som vi fått i gåva. Som vi nu tänker sälja. Min sambo ska således också flytta från huset men inte lika fort som jag.

Jag tänker flytta ut om 2 veckor.

Jag förstår att jag ska betala hälften av lån och amorteringar och sopor, vatten och el och för villaförsäkring.

Men ska jag även betala hans vatten och elförbrukning och hemförsäkring?

Jag tycker att vi delar på dom fasta kostnaderna och att han betalar sin egen förbrukning och hemförsäkring. Det är ju bara hans saker som finns kvar då jag flyttat ut.

Tacksam för ett snabbt svar

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni äger huset gemensamt så beslutar ni tillsammans om själva förvaltningen över huset (2 § samäganderättslagen). Enligt samma lag ska kostnader delas upp efter hur stora andelar ni äger, om det är så att ni äger fastigheten till lika delar så ska ni enligt denna lag stå för halva kostnaderna var (15 § samäganderättslagen). Det finns en möjlighet för er att dela upp kostnaderna på annat sätt än dela rakt av på det sätt du beskriver vilket bör anses som rimligt i detta fall avseende just de rörliga kostnaderna som påverkas av att en person bor där.

Om det är så att din före detta sambo ska överta bostaden genom bodelning så bör samtliga kostnader för bostaden övergå från det att bodelningen sker (8 § sambolagen). Men eftersom ni ska sälja huset gemensamt är min tolkning att det bör vara de regler som finns i samäganderättslagen som ska gälla i det här sammanhanget.

Med vänliga hälsningar,

Andreas GrundstedtRådgivare