FrågaSKATTERÄTTMoms11/01/2021

Hur deklarerar man momspliktig försäljning via internet?

Hej

Jag sälja på ett internet plattform. Man jag är en gäst säljare och betala försäljningsavgift.

Min frågor är nu:

Är det rätt dra av min försäljnings avgift från min brutto försäljnings pris och lägga moms på, eller dra man försäljnings avgift från netto försäljnings pris utan moms och lägga sen moms på avgift?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om beskattning hittar du i inkomstskattelagen (IL).

Hobby- eller näringsverksamhet

Om du säljer varor via internet regelbundet, ska du redovisa inkomsten i deklarationen oavsett om du har tjänat mycket eller lite pengar. Du redovisar inkomsterna som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet, beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har. Det rör sig om hobbyverksamhet om verksamheten inte bedrivs yrkesmässigt, det kan alltså saknas varaktighet och vinstsyfte. Eftersom du skriver att du ska betala moms utgår jag dock från att det i ditt fall rör sig om näringsverksamhet.

Hur deklarerar man inkomster?

När du ska deklarera din inkomst börjar du med att räkna ut ditt resultat. Detta sker genom att du tar intäkter minus kostnader. Huvudregeln är att utgifter för intäkternas förvärvande och bibehållande dras av som kostnad (16 kap. 1 § IL). Försäljningsavgiften dras alltså av som kostnad. Ditt resultat blir därmed intäkterna från försäljningen minus kostnaderna för försäljningsavgiften. Den beskattningsbara inkomsten räknas sedan ut enligt 1 kap. 5 § IL. Detta sker genom att du tar eventuellt överskott från resultatet, minus allmänna avdrag, minus grundavdrag. Det är sedan denna summa som beskattas.

Hur deklarerar man moms?

Om du är momsregistrerad ska du deklarera moms i en momsdeklaration. Du ska lämna en momsdeklaration för varje redovisningsperiod även om det inte finns någon moms att deklarera. Momsdeklarationen sker alltså skiljt från inkomstdeklarationen.

Du hämtar uppgifterna som ska lämnas i momsdeklarationen från din bokföring. Du ska bland annat lämna uppgift om din försäljning, utgående moms (moms på det du har sålt), samt ingående moms (moms på det du har köpt in).

Mellanskillnaden mellan utgående moms och ingående moms avgör om du ska betala eller få tillbaka momspengar.

Vad tar man ut moms på?

Vid handel på internet brukar man skilja på offline-handel och online-handel. Vid offline-handel är det fråga om vanliga varor som säljs på internet men skickas på traditionellt sätt med posten eller liknande. Vid online-handel sker inte bara beställningen på internet utan även själva varan skickas, det vill säga laddas ner via internet. Detta handlar ofta om musik, filmer, dataprogram och böcker. Skattemässigt behandlas försäljning av sådana digitala varor som försäljning av tjänster. Detta har betydelse när du ska redovisa moms eftersom det är lite olika regler för tjänster och varor.

Moms tas dock ut på försäljningspriset oavsett om det rör sig om försäljning av varor eller tjänster. Du ska alltså alltid lägga på moms på försäljningspriset (brutto).

Sammanfattning och handlingsplan:

Sammanfattningsvis lägger du på moms på försäljningspriset innan försäljning av varorna eller tjänsterna. När du sedan ska deklarera får du skilja på inkomstdeklarationen och momsdeklarationen. Inkomstdeklarationen räknar du ut genom att ta dina inkomster exklusive moms minus dina kostnader. Till dina kostnader hör till exempel försäljningsavgiften. Sedan kommer du behöva ge in en separat deklaration för din moms. Här tar du all din utgående moms minus din ingående moms och resultatet visar om du ska betala in eller få tillbaka momspengar.

Har du fler frågor eller vill ha ytterligare hjälp med ditt ärende är du självklart varmt välkommen att höra av dig på nytt genom någon av våra tjänster! Jag rekommenderar dock att du, om du har ytterligare frågor, kontaktar Skatteverket för att få hjälp med din deklaration eftersom Skatteverket kan ge mer exakta svar då de har all din information. Nummer till Skatteupplysningen och övriga kontaktalternativ hittar du på Skatteverkets hemsida.

Då du har beställt telefonuppföljning kommer jag ringa upp dig imorgon, tisdagen den 12 januari, klockan 9:00. Om den föreslagna tiden inte fungerar för din del är du varmt välkommen att återkomma till mig per e-post innan dess. Jag nås på elise.sohlberg@lawline.se.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Elise SohlbergRådgivare