FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag06/02/2024

Hur blir man delägare i ett enkelt bolag?

Hej! Jag har en kompis som bedriver företag. Han har ett enkelt bolag, och frågade mig om jag kunde hjälpa till med bokföringen och jag sa "ja". Min fråga sen är egentligen ifall jag nu är en "bolagsman" i den enskilda firma, dvs en delägare i företaget? Jag vill helst inte vara det så det är därför jag frågar. Väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga så att du undrar om du inträtt som bolagsman i ett enkelt bolag. Av din ärendebeskrivning framgår det inte tydligt om din kompis bedriver antingen ett enkelt bolag eller en enskild firma (vilket är två olika saker, se nedan). Frågan kan komma att behöva formuleras på olika sätt beroende på vilket av dessa två som gäller. Om vi utgår från att din kompis bedriver ett enkelt bolag blir frågan om du inträtt som bolagsman i det enkla bolaget. Om din kompis istället enbart drivit en enskild firma blir frågan om du tillsammans med din kompis bildat ett enkelt bolag.

Klargörande av vissa begrepp

Även om orden är lika är det viktigt att, som framgått precis ovan, skilja mellan enskild firma och enkla bolag. I något förenklat mening bygger ett enkelt bolag på att det mellan minst två personer finns ett avtal om att samarbeta för ett gemensamt ändamål, det gemensamma ändamålet är då ofta att bedriva en näringsverksamhet för att göra en vinst. Det som gör enkla bolag något speciella är att de kan bildas formfritt, med andra ord är det möjligt att ett enkelt bolag bildas utan att det sker någon registrering eller liknande. Avgörande är istället just ett det finns ett avtal som då innebär att det mellan minst två personer (bolagsmännen) finns en vilja att samarbete mot ett gemensamt mål, detta avtal kan i sin tur göras skriftligt, muntligt eller konkludent (underförstått), närmare om detta nedan. En enskild firma bygger istället på att näringsverksamheten drivs av en person ensamt. Om vi utgår från att det är en enskild firma som din kompis bedriver hade det emellertid kunnat uppstå ett enkelt bolag om du ingår ett avtal att tillsammans med din kompis och hans enskilda firma att samarbeta mot ett gemensamt ändamål.

Inträde i ett (redan existerande) enkelt bolag

Om vi utgår från att din kompis har ett enkelt bolag (alltså inte en enskild firma) ställs det i princip två krav för att du ska anses ha inträtt i bolaget: för det första att det faktiskt finns ett sådant avtal som innebär att du ska anses ha gjort ett inträde i bolaget och för det andra att övriga bolagsmän har samtyckt till ditt inträde (4 kap 2 § läst tillsammans med 2 kap 2 § lagen (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag) (observera att samtliga bolagsmän samtycke inte krävs om bolagsmännen sedan tidigare kommit överens om något annat, t.ex. att enbart 3/4 av bolagsmännens samtycke krävs). I ditt fall verkar det brista redan i det första kravet; det kan nämligen inte anses att du ingått ett avtal att samarbete med det enkla bolaget på det sättet som krävs för att bli bolagsman. Vi måste nämligen skilja mellan å ena sidan avtal för att hjälpa bolaget (t.ex. ett uppdragsavtal) och å andra sidan ett avtal som innebär att man vill samarbeta för att verka för bolagets mer övergripande ändamål, t.ex. att göra vinst. För att det ska vara fråga om ett avtal av det senare slaget krävs att det finns ett mer varaktigt syfte med överenskommelsen. Det är tydligt att det i ditt fall saknats ett sådant varaktigt syfte. Om någon skulle påstå något annat, dvs att det funnits ett sådant syfte, är det dem som har bevisbördan för detta.

Bildandet av ett enkelt bolag

Om vi istället utgår från att din kompis bedriver en enskild firma och att det inte finns några andra bolagsmän innebär det således även att det inte finns något enkelt bolag. Frågan blir då om det bildats ett enkelt bolag i samband med att du gått med på att hjälpa din kompis med hans bokföring. Återigen kan så inte anses vara fallet då det saknats ett sådant varaktigt syfte från din sida som är en förutsättning för att det ska anses ha bildats ett enkelt bolag.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är således min slutsats att du varken kan ha anses inträtt i ett enkelt bolag eller bildat ett enkelt bolag. De särskilda regler och krav som gäller för bolagsmän blir således inte tillämpliga för ditt fall eftersom den överenskommelse du ingått snarare verkar utgöra ett uppdragsavtal. Med detta sagt hoppas jag att mitt svar har varit till hjälp. Om det kvarstår några frågor är du välkommen att antingen åter höra av dig till oss på Lawline eller rikta din fråga till mig personligen, om du väljer det senare kan du nå mig på Hugo.Clemedtson@Lawline.se

Hugo ClemedtsonRådgivare