FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt04/02/2022

Hur blir man av med egendom som en f.d. anställd har lämnat kvar på arbetsplatsen?

En tidigare anställd lämnade kvar privat egendom på jobbet. Vi har skickat med posten men paketet gick i retur pga hen svarade inte när de försökte leverera.

Hur går vi tillväga nu för att bli av med hens saker?

Lawline svarar

Hej!

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att en f.d. anställd har lämnat kvar egendom på arbetsplatsen och att ni har försökt att skicka egendomen till personen via post utan framgång. Nu undrar du hur ni kan bli av med egendomen på ett rättsenligt sätt. Din fråga är processrättslig och regleras i lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BfL) och Rättegångsbalken (RB). För att svara på din fråga går jag först igenom riskerna med att förfoga över annans kvarglömda egendom, och redogör sedan för hur ni kan förmå den f.d. anställde att hämta upp egendomen med hjälp av Kronofogden.

Att olovligen förfoga över annans egendom medför rättsliga risker

Om någon har lämnar kvar egendom på en plats, betyder det inte att äganderätten till egendomen har gått över till någon annan. Den som tar sådan kvarlämnad egendom i sin besittning och förfogar över den genom t.ex. slänga eller sälja egendomen, riskerar därför att göra sig skyldig till brott. Det brott som ligger närmast till hand i en sådan situation är brottet "olovligt förfogande" enligt 10 kap. 4 § BrB, vilken den döms till som har viss egendom i sin besittning utan att ha äganderätt till den, för att sedan genom en åtgärd beröva någon annan sin äganderätt till egendomen. En sådan åtgärd skulle kunna vara att använda, slänga, sälja eller ge bort egendomen. Påföljden är vanligtvis böter och brottet preskriberas efter två år.

Om någon av er alltså t.ex. skulle slänga, sälja eller ge bort egendomen som den f.d. anställde har lämnat kvar på arbetsplatsen, riskerar den av er som vidtog förfogandet att göra sig skyldig till olovligt förfogande såsom beskrivet ovan. Det ska tilläggas att det även finns en risk att den f.d. anställde vidtar civilrättsliga åtgärder såsom stämning eller inledande av ärende hos Kronofogden, om egendomen förfogas på ett sådant sätt. Detta beror dock givetvis på egendomen i fråga och kan i ditt fall vara mycket osannolikt.

En ansökan om vanlig handräckning hos Kronofogden skulle kunna göra susen

För att på ett lagenligt och billigt sätt bli av med egendomen, skulle din arbetsgivare kunna ansöka om vanlig handräckning hos Kronofogden. Det kan enligt 3 § BfL den göra som har ett krav mot någon som handlar om annat än pengar, t.ex. krav på att en person ska hämta upp egendom. I ditt fall är det ju fråga om just detta - arbetsgivaren kan kräva att den f.d. anställde hämtar upp egendomen som har lämnats kvar på arbetsplatsen.

Att ansöka om vanlig handräckning innebär att Kronofogden enligt 25 § BfL skickar ett föreläggande till svaranden om att uppfylla de skyldigheter som kravet medför. I ert fall skulle föreläggandet bestå av ett krav om att den f.d. anställde ska hämta upp egendomen. När föreläggandet har delgivits svaranden, kan egentligen bara en av tre saker hända. Om svaranden inte bestrider föreläggandet inom (oftast) två veckor, fattar Kronofogden enligt 42 § BfL ett utslagsbeslut som innebär att sökandens krav fastställs och s.a.s. faktiskt föreligger. Då kan sökanden ansöka om verkställighet hos Kronofogden, som då ser till att egendomen plockas bort. Annars också kan svaranden välja att bestrida föreläggandet inom den angivna tiden, och då måste sökanden besluta om ärendet ska fortsätta i tingsrätten enligt 33 § BfL eller om ärendet ska läggas ned. I bästa fall dock, är Kronofogdens föreläggande tillräckligt för att svaranden självmant fullgör sina skyldigheter enligt kravet. Om den f.d. anställde alltså inte bestrider föreläggandet i tid, kan Kronofogden verkställa kravet genom att hämta upp egendomen. Observera att Kronofogdens verkställighet kostar 600 kr. Om den f.d. anställde däremot bestrider föreläggandet i tid, måste din arbetsgivare fatta beslut om huruvida tvisten ska få fortlöpa i tingsrätten. Förhoppningsvis hämtar den f.d. anställde dock egendomen direkt efter att ha blivit delgiven föreläggandet.

Sammanfattningsvis kan sägas att det finns risker med att förfoga den f.d. anställdes kvarlämnade egendom. Ett lagenligt sätt att hantera saken på är att ansökan om vanlig handräckning hos Kronofogden och hoppas på att den f.d. anställde efter delgivning av myndighetens föreläggande självmant hämtar upp egendomen. Annars kan man också hoppas på att den f.d. anställde överhuvudtaget inte svarar på föreläggandet så att Kronofogden kan verkställa kravet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Jacob WestinRådgivare