Hur blir det med fastighetsskatten för svenska medborgare som äger ett hus i Finland?

Hej,

Jag och mina föräldrar är födda i Finland men bor i Sverige sedan 70-talet. Min pappa och jag har dubbelt medborgarskap och min mamma har endast svenskt medborgarskap.

Vi har mitt barndomshem kvar i Finland. Mina föräldrar funderar nu på att skriva över barndomshemmet på mig. Innebär detta att jag behöver betala någon slags skatt för det hemma i Sverige eller görs det endast i Finland. Behöver jag meddela Skatteverket att jag äger en fastighet i Finland?

Om de inte skriver över huset på mig och jag ärver huset efter dem – betalar jag då arvsskatt både i Finland och i Sverige?

Om jag sedan säljer huset – betalar jag vinstskatt både i Finland och i Sverige?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktar Lawline med din fråga.

Eftersom jag läser juridik i Sverige så kan jag bara svara på frågor om vad svenska lagen säger och vad det nordiska skatteavtalet säger. För att få reda på när Finland tar ut skatt råder jag dig att vända dig till finska skatteverket (dom har information tillgänglig på både finska och svenska).

Om du får fastigheten som gåva

Enligt det nordiska skatteavtalet artikel 6 så har både hemvistlandet och landet där fastigheten är belägen rätt att ta ut skatt på inkomst från en fastighet. Gåvor är skattefria i Sverige (8:2 inkomstskattelag). Det innebär att varken du eller dina föräldrar behöver betala någon skatt i Sverige när du får huset. När du en dag säljer fastigheten kommer du att skatta för vinsten från försäljningen.

Behöver du meddela skatteverket om ägandet?

Om man har fått uppskov på fastighetsskatt i Sverige på grund av att man har förvärvat en fastighet utomlands måste man meddela skatteverket årligen att man fortfarande äger den, men jag finner ingen annan information om att man måste uppdatera skatteverket om ägande av en fastighet. För att vara helt säker kan du kontakta svenska skatteverket.

Om du ärver fastigheten

Sverige har också avskaffat arvsskatt (8:2 inkomstskattelag) så du kommer inte heller bli skyldig att betala någon skatt i Sverige när du ärver fastigheten, istället betalar du skatt när du sedan säljer fastigheten.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis råder jag dig att kontakta finska skatteverket för råd angående din eventuella finska skattskyldighet. I Sverige blir du först skattskyldig när du säljer fastigheten.

Tack för att du kontaktade Lawline, behöver du mer rådgivning kan du ringa till oss på Lawline, 08-533 300 04. Vi svarar på samtal måndag-fredag 10:00-16:00.

Ebba EkstrandRådgivare