Hur beräknar man vad man ska köpa ut sin sambo för?

Hej jag och min sambo ska separera och vi kommer inte överens om bodelningen. Min sambo och jag har ett hus tillsammans som vi båda står lika mycket på lånet 470000kr och nu ska han köpa ut mig från det och ta över huset. Han har satt in kontant insatten på 80000kr och vi köpte huset för 575000kr nu är huset väderat till 675000kr han säger att han ska ta över huset plus ha tillbaks hela kontant insatt på 80000kr sedan dela på resterande pengar över. Stämmer det räknar han rätt då ? Jag tycker att behåller han huset så ska han stå själv för kontant insatten också inte att jag ska lämna tillbaka det? Hur ska vi tänka och räkna på rätt sätt ? Så att det blir rätt?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga

I mitt svar kommer jag utgå ifrån att det inte finns något samboavtal eller skuldebrev som ger din sambo rätt att få tillbaka kontantinsatsen.

Utgångspunkten är att vid bodelning beräknas först sambornas andelar av samboegendomen och med samboegendom menas bohag och bostad införskaffad för gemensamt bruk, därefter görs det avdrag för skulder och det som återstår delas på hälften (12–13 § sambolagen).

Det spelar ingen roll hur stort andel av bostaden samborna ägde, det ska fortfarande delas lika om det inte är så att det finns ett samboavtal som säger något annat. Det betyder att om det inte är så att det finns ett samboavtal eller skuldebrev för kontantinsatsen så ska beräkningen av hur mycket du ska köpa ut din sambo för se ut på följande sätt: Man beräknar först värdet på bostaden. Enligt grunderna i NJA 1975 s 288 ska man först ta marknadsvärdet minus ingångvärdet samt mäklarkostnader. På det beloppet ska man beräkna den latenta skatten. Värdet på bostaden blir marknadsvärdet minus mäklarkostnaderna och den latenta skatten. Därefter ska enligt reglerna i sambolagen sambornas andelar av bostaden beräknas, och sen drar man av den andelen av lånet vardera ansvarar för, Därefter ska det som finns kvar läggas samman och delas lika.

I ditt fall måste du alltså ta marknadsvärdet som är 675.000 minus ingångsvärdet som är 575.000 och mäklarkostnaderna för att få fram den latenta skatten. Sen tar du marknadsvärdet, det vill säga 675.000 minus mäklarkostnaderna och den latenta skatten för att få fram värdet på bostaden Därefter drar ni av lånet och det som återstår delar ni på hälften för att få fram summan du ska köpa ut din sambo för.

Behöver du hjälp med bodelningen rekommenderar jag att du bokar tid hos en av våra jurister. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

Vänligen

Alejandra VasquezRådgivare