Hur beräknar man andelar av ett arv?

Hej !

Min mamma har gått bort och hon har 3 barn. 1 son med en man som hon inte var gift med. Denne son tog min mormor och morfar hand om. När de dog fick min mamma och hennes 2 syskon dela på 3/11 delar av arvet och min mammas son fick 2/11, för att sedan få 1/11 när min mamma gått bort. Vad jag förstår skall jag och min bror som är mammmas och pappas barn först dela på hälften av arvet eftersom det var min pappas del. Den andra delen skall vi 3 barn dela på eftersom det är mammas del. Nu till frågan, hur mycket skall mammas son få ? 1/11 hur mycket blir det ? är det värdet som det var när mormor och morfar gick bort och räknas fram till dagens värde ? eller är det 1/11 av mammas arv som det är nu ? innan vi delar det på 3 ?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dit till Lawline!

Som jag förstår din fråga så vill du veta hur mycket din mammas son ska få av arvet. När jag besvarar din fråga så kommer jag använda mig av ärvdabalken, ÄB.

Efterlevande make

Jag förstår det som att din pappa har avlidit innan din mamma och kommer att utgå ifrån det. Om dina föräldrar var gifta när din pappa dog så har din mamma ärvt med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ÄB). Det är nu när er mamma har avlidit som ni får ut arvet från er pappa.

När man tänker på arv så tänker man på andelar. I en hypotetisk bodelning när din pappa dog så får din mamma hans arv och av hennes totala kvarlåtenskap när hon avlider består delvis av er pappas kvarlåtenskap. Enkelt tänkt: det er mamma får när er pappa avled utgjorde ½ av allt och då räknar man på den andelen sen när ni ska få ut arvet från honom.

Arvet från er mamma

Så helt rätt att arvet från er pappa först ska räknas bort innan det ska fördelas mellan er syskon.

För att svara på din fråga hur mycket 1/11 blir så är svaret att jag inte kan veta det. Det är en andel av er mammas kvarlåtenskap som ni måste räkna ut. När ni vet hur mycket det är så kan ni exakt räkna ut hur mycket 1/11 är i pengar om det är vad du vill veta.

1/11 är också vad hans morföräldrar genom testamente har gett honom rätt till. Jag antar att det är ett giltigt testamente då det inte finns något annat lagligt sätt att fördela sitt arv. Det innebär att 1/11 ska sonen få ut direkt som arv efter morföräldrarna och det räknar ni av innan ni fördelar arvet efter er mamma mellan er tre.

Man räknar inte 1/11 som ett värde i kronor när morföräldrarna avled för att sedan omvandla det till vad kronan står i när personen ska få ut arvet. Sonen har inte rätt till ett visst satt belopp utan bara andelen 1/11 som då kan vara väldigt liten om er mamma exempelvis inte lämnade mycket när hon avled.

Sammanfattning

Du har uppfattat det rätt när du sa att 1/11 räknas bort och är en andel av kvarlåtenskapen. Sen delar ni syskon arvet på tre.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare