Hur begär man ut en dom?

Jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att få ut en dom.

en man blir anklagad för våldtäkt runt 90-talet och blir fälld i rätten (tror jag) men flyr landet till ett annat land utanför Europa.

Jag vet inte vart han blev fälld alltså stad men tror antingen Göteborg eller Borås. Är det tingsrätt eller hovrätten?

Hur går jag tillväga för att få ut hans dom?

Vad för typ av info behöver jag ge för att hitta domen?

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga!

Av 2 kap. 1 § Tryckfrihetsförordningen framgår det att varje svensk medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar. En dom anses utgöra en sådan handling. Detta innebär att du har rätt att vända dig till domstolen och begära ut en dom utan att de ifrågasätter varför. Domstolen är istället skyldig att hjälpa dig.

Jag hade föreslagit att du mailar eller på annat sätt tar kontakt med de tingsrätter du tror är aktuella och exempelvis anger namn och personuppgifter på den person domen är riktad mot. Då tingsrätten är första instans är det bra att börja där. Mer information finns på domstolens hemsida, klicka här.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare