FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/09/2019

Hur begär man bodelning i samborelationer

Hej

I december förra året flyttade min sambo och jag isär, mitt initiativ. Jag tog ingenting med mig, fick köpa allt vilket tog mina besparingar. För att vara juste tänkte jag att jag väntar med bodelning så han får landa i sin ekonomi innan. Nu blir jag dock tvungen eftersom det måste göras inom ett år från man flyttade isär.Har lyft frågan ett par gånger genom att påtala att vi snart måste göra en bodelning, men får ingen respons mer än: vad är det för något? Min fråga är: hur begär man en bodelning? Är det ett dokument man lämnar in någonstans? Blir inte klok på processen när jag googlar. Vi bodde i hus som han bor kvar i , huset införskaffades att bo i gemensamt , dock han som står på lån etc.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag har tolkat din fråga som att du vill veta hur du kan starta bodelningsprocessen mot en ovillig partner.

Du har rätt med att bodelningen måste begäras inom ett år från att relationen tog slut, 8§ SamboL.

Om din ex-sambo inte vill utföra bodelningen så löser samboL det genom att ta äktenskapsbalken. I 26§ så föreskriver SamboL att 17:1-2 ÄktB gäller vid tvist mellan makar.

17:1 ÄktB föreskriver att en bodelningsförrättare kan tillsättas för att lösa tvisten. 17:2 ÄktB föreskriver att ansökan om en bodelningsförrättare är hos domstolen som i vanliga fall skulle ta upp målet, vilket är tingsrätten närmast dig.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Jakob WestlingRådgivare