Hur bedöms mängden narkotika när den är blandad med icke-narkotikaklassad substans?

Hej! Om jag skulle bli tagen av polisen med en påse med 50gram pulver i. Om vi säger att 49gram av pulvret är vanligt socker och 1gram av pulvret är amfetamin. Räknar polisen och tingsrätten pulvret som att det är 50gram amfetamin då?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt svensk straffrätt gäller skuldprincipen som innebär att en person enbart ska straffas för de brott som denne har uppvisat skuld för, antingen genom uppsåt eller oaktsamhet beroende på vilket brott det gäller. Enligt narkotikastrafflagen bestraffas enbart uppsåt (1 § narkotikastrafflagen).

Ärendet du beskriver skulle således kretsa runt mängden 49 gram amfetamin och inte 50 gram amfetamin, då du inte har uppvisat skuld för 50 gram amfetamin.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare