Hur bedöms hemvist enligt lagen?

Hej,

Jag har kinesiskt medborgarskap, har bott och arbetat i Sverige i ca 23 år. Senaste året fick jag ett kontrakt för ett arbete i Norge, men har inte flyttat utan pendlar mellan Norge och Sverige (2,5 t restid). Jag har två tonåringar, som jag har gemensam vårdnad om, som bor i Sverige med mig på helgerna.

Jag har sökt svenskt medborgarskap under hösten 2017 och fick avslag pga. att enl. migrationsverket var min hemvist inte i Sverige vid tidpunkten för ansökan.

Hur bedöms hemvist enligt lagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Hemvist kan tolkas på flera sätt beroende på vilket rättsområde det handlar om och vilken lagstiftning som ska tillämpas på det området. Ditt rättsområde är migration och då är svenska folkbokföringslagen tillämplig vad gäller hemvistbegreppet.

Hemvist anses enligt migrationsverket att man är varaktigt bosatt i Sverige (minst fem år) och har för avsikt att stanna kvar i Sverige. Om det är fallet kan man ansöka om svenskt medborgarskap. Om man flyttar utomlands avbryts tiden för svensk hemvist. Det finns ett test man kan göra på Migrationsverket hemsida för att se om man skulle kunna få medborgaskap i Sverige.

Bosatt enligt folkbokföringslagen

För att avgöra var en person är bosatt utgår man från var personen regelmässigt spenderar sin dygnsvila. Den som kan anses vara bosatt på fler än en fastighet anses vara bosatt på den fastighet där han eller hon med hänsyn till samtliga omständigheter får anses ha sin egentliga hemvist. En person ska anses regelmässigt tillbringa sin dygnsvila på en fastighet där hen under sin normala livsföring tillbringar dygnsvilan minst en gång i veckan. Den platsen ska du även vara folkbordförd på, dvs. att Skatteverket har dig folkbokförd på den adressen.

Från det du har berättat tillbringar du varje helg i Sverige och sover åtminstone en natt i Sverige. Det framgår inte om du har en bostad i Norge, men det verkar vara så att du pendlar varje dag fram och tillbaka mellan Sverige och Norge. Min bedömning blir att din hemvistort finns i Sverige enligt folkbokföringslagen (7 §).

Internationell lagstiftning

Enligt internationell lagstiftning anses en person ha hemvist i den stat där bosättningen anses stadigvarande med hänsyn till vistelsens varaktighet och omständigheterna i övrigt. (7 kap. 2 § lag om vissa internationella rättsförhållanden rörande äktenskap och förmyndarskap, 19 § lag om internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden.) I den lagstiften brukar vägledning hämtas för att avgöra om någon har hemvist i en stad även inte om lagen är tillämplig på rättsområdet.

Skatterätt

Hemvist har även tolkas inom skatterätt. Skattehemvist eller skatterättsligt hemvist avser det land, där man bor stadigvarande, betalar skatt och deklarerar sin inkomst; vanligen där man bor eller arbetar.

Sammanfattning

Enligt lagstiftningen ovan och den information du angivit är min bedömning att din hemvist finns i Sverige.

Om du skulle ha några fler frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare