Hur bedöms gränsdragningen mellan misshandel och grov misshandel?

Hej

Denna helgen blev min son slagen, sparkad och bränd med en ciggarett i ansiktet

De synliga skadorna är klösmärken på halsen samt brännmärket vid ögat

Ett vittne uppger även att hon sett sparkar mot huvudet

Idag söndag upplever min son smärta i nacke och huvudvärk utöver smärtan från brännmärket.

Nu till min fråga

Personen som utövat våldet är tidigare ostraffad, vilken grad av misshandel är detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Från din beskrivning så ser det ut som det rör sig om antingen normalgraden av misshandel eller en grov misshandel.

När det gäller gränsdragningen mellan normalgraden av misshandel och grov misshandel anger 3 kap. 6 § brottsbalken att det särskilt ska beaktas om gärningen var livsfarlig, om en svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom har tillfogats eller om gärningsmannen annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet.

Det som är mest relevant utifrån din beskrivning blir om gärningsmannen har visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Detta görs utifrån en helhetsbedömning. Bland annat tar man i beaktande om misshandeln har varit oprovocerad, långvarig, om det är flera gärningsmän som utfört misshandeln, offrets ålder eller annars när den drabbade är försvarslös m.m.

Om en person blir sparkad när denne ligger ner brukar detta räknas till fall då den drabbade är försvarslös, vilket talar för att gärningen är grov. Att din son blev bränd i ansiktet med en cigarett är även det en omständighet som borde tala för att gärningen är grov, men som sagts ska en helhetsbedömning göras.

Slutsats

När det gäller en misshandel så ska man ta i beaktande alla omständigheter som kan vara av betydelse. Utifrån informationen så är det svårt att göra en sådan bedömning. Misshandeln borde dock ligga antingen vid normalgraden eller som grov misshandel. Det som talar för att misshandeln skulle vara grov utifrån informationen du gav mig är sparkarna och att din son blev bränd utav en cigarett.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare