Hur bedömer man om hyran för en lokal är skälig?

Hej. Jag hyr en lokal idag med hög hyra, hur kan jag veta om det är rätt hyra för just denna lokalen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hyreslagstiftningen återfinns i 12 kap. jordabalken (JB), ett kapitel som ibland kallas hyreslagen.

Den lagregel som finns är att hyran ska vara "skälig" (12:55 JB). Detta innebär att hyran för lokalen ska vara marknadsmässig och i nivå med hyresläget för andra jämförliga lokaler på orten. Lokaler är jämförbara när de är av samma lokaltyp. Exempel på olika lokaltyper är butiker, kontor, restauranger, hotell och industrilokaler. Detta innebär alltså att hyran för en restaurang inte kan jämföras med en industrilokal då dessa typer inte kan anses vara liknande. Vidare måste lokalernas läge, storlek, utformning och standard i grova drag vara likvärdiga. Att en lokal brister i något avseende jämfört med andra lokaler kan emellertid i vissa fall uppvägas av att den är bättre i något annat avseende (se prop. 1987/88:146 s. 45 f.).

För att kunna besvara frågan om din lokalhyra är "rätt" och "skälig" måste alltså en bedömning enligt ovanstående göras. Du bör jämföra med liknande lokaler i närområdet för att få en ungefärlig uppskattning av om hyran kan tänkas vara för hög eller om den är rimlig sett till marknaden. Ett alternativ är även att vända sig till hyresnämnden som kan hjälpa dig med uppgifter om vad som är en rimlig hyra i ditt fall.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Angelica KarlssonRådgivare