Hur bedömer domstolen i en vårdnadstvist?

Hej!

Jag är separerad och har en liten dotter med min ex-sambo.

Vi har delade meningar om hur mycket dottern ska vara hos mig (mamman) och hos honom.

Jag tycker att det är alldeles för mycket att dela v v när hon är så liten. Han respekterar inte detta och kräver ändå v v.

Nu till det största problemet. När han då har vår dotter begär han barnpassning utav sin mamma för att han vill åka iväg på aktiviteter.

Jag förstår verkligen inte varför han vill ha sitt barn så pass mycket och inte lämna till mig om han ändå vill ha egentid. Hur ställer rätten sig till en sådan sak om man skulle tvista i domstol om umgänge?

Jag kan även tillägga att när jag försöker prata med honom i telefon om detta så slänger han alltid på i örat och blockerar mina sms.

Mvh,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Från din fråga tolkar jag det som att ni har gemensam vårdnad om dottern och att dottern även bor växelvis hos er. Jag kommer vidare besvara frågan utifrån denna uppfattning.

Hur ser lagen ut?

Frågor gällande barn och vårdnadshavare regleras i Föräldrabalken (1949:381), hädanefter refererad till som FB. Här framkommer det att barnet har rätt till umgänge med den förälder som den inte bor hos. Då jag tolkar det som att barnet bor hos er båda blir denna bestämmelse först aktuell i det fallet att barnet endast bor hos en av er. (6 kap. 15 § FB) Skulle du väcka en talan om förändring i barnets boende eller vårdnad så kommer rätten främst ta sikte på att göra bedömningen utifrån barnets bästa. (6 kap. 2a § FB) Vad som utgör barnets bästa bedöms från fall till fall och därav finns det tyvärr inte många riktlinjer att gå på. Det finns dock en kontinuitetsprincip som säger att barn mår bäst av att vardagen i princip ser densamma ut. Vidare skulle en domstol även se till att barn som sagt har rätt till umgänge med båda föräldrar (6 kap. 15 § FB).

Sammanfattning

Tyvärr kan jag inte ge ett rakt svar på hur domstolen i en tvist skulle se på de omständigheter du gör gällande. Utgångspunkten i en tvist kommer dock alltid att vara barnets bästa.

Hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare