Hur avslutar jag ett hyresavtal på en lokal som ska gälla i flera år?

Om man skrivit 5 års kontrakt på en butiksyta i ett centrum och vill gå ur detta kontrakt:hur kan man göra om inte hyresvärden vill upphäva kontraktet? Om vi slutar betala hyran så måste väl de sparka ut oss??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag att använda mig av jordabalken (JB).

Jag antar att butiksytan är en lokal

När man pratar om hyra är det viktigt att bestämma om det är en bostad eller en lokal. Eftersom att du skriver att det är en butiksyta kommer jag att anta att det rör sig om en lokal och inte en bostad (12 kap. 1 § tredje stycket JB).

Du kan säga upp kontraktet

Generellt sett ska ett avtal som är på bestämd tid, i ditt fall 5 år, gälla tills dess att man sagt upp avtalet när tiden löpt ut (12 kap. 3 § andra stycket JB). Men om det är så att ni inte avtalat om någon uppsägningstid så kan du säga upp kontraktet men med en uppsägningstid på 9 månader räknat från början av nästa månad (12 kap. 4 § andra stycket, femte punkten JB). Det innebär att om du säger upp kontraktet i dag 24/4-18 så kommer kontraktet att vara avslutat 1/2-2019.

När du ska säga upp kontraktet ska du göra detta skriftligt (12 kap. 8 § första stycket JB).

Hyresvärden behöver inte kasta ut dig

Hyresvärden behöver inte kasta ut dig för att du inte betalar hyran, men kan göra det. Jag rekommenderar dock inte att gå den vägen även om det känns lockande, det kan ställa till problem i framtiden med andra hyresvärdar och liknande. Istället rekommenderar jag dig att titta på ert avtal och se om ni avtalat om någon uppsägningstid, om inte så kan du säga upp lokalen på det vis jag beskrev under förra rubriken.

Du får gärna återkomma med fler frågor om det dyker upp några!
Jag önskar dig allt gott.
Med vänliga hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare