Hur avgörs samägande?

Sambopar som ska separera har en gemensamt inköpt fyrhjuling, som nu sålts. Kvinnan i förhållandet lade en kontantinsats på 20 000 kronor vid köpet. Paret förlorade endast 2000 kronor vi försäljningen. Registreringen står på mannen. Nu hävdar han att hon inte har rättighet till några pengar vid försäljningen. Vad är det som gäller?

Undrande f.d. sambo

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som sambor finner man i Sambolagen (SamboL).

Vad säger Sambolagen?

I en bodelning mellan sambor ingår all samboegendom, om inte något annat har avtalats. Samboegendom är den gemensamma bostaden och allt bohag (3 § SamboL). En fyrhjuling är inte bohag och kvinnan har där med inte rätt till den genom bodelningen.

Finns det någon annan lösning?

Vid en eventuell tvist skulle följande resonemang kunna föras. Å ena sidan kan man se kvinnan som delägare eftersom hon bidrog vid köpet. Å andra sidan står fyrhjulingen registrerad på mannen vilket tyder på att han är ensam ägare. Det är alltså svårt att avgöra vad som gäller, med mannen har troligen ensam äganderätt.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare