FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag08/10/2019

Hur avgör man hur stor andel av aktierna man bör få?

Hej,

Vi är tre stycken som funderar på att ta över en enskild firma och göra om detta till AB. Nu är det så att jag halkat in sist och fått frågan om jag vill vara med. Fördelningen enligt dem skulle vara 40%, 35% och 25% i ägarandelar. Men i mitt huvud så kommer vi göra lika stora insatser i bolaget, hjälpas åt att driva verksamheten. Bör man inte då ha 3 lika stora delar? Rätt om det var deras idé från början att ta över detta bolag. Eller hur tänker man?

M v h

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i aktiebolagslagen(ABL).

Ditt inflytande kommer vara betydande

Som fördelningen av aktierna ser ut kommer du tekniskt sett ha mindre inflytande(ABL 7:8). Eftersom ni endast är tre i bolaget så kommer du att få ett betydelsefullt inflytande i bolaget då du med hjälp av en av de andra två parterna kan nå majoritet vilket är ett krav för många beslut på bolagsstämman(ABL 7:40).

Det blir en affärsmässig förhandling

Om man som du tycker att var och en av era insatser är lika mycket värda så tycker jag också att det är ett rimligt krav att du ska få en lika stor andel av aktiebolaget så att du kan ta ut lika stor vinst. Men detta blir ingen juridisk fråga utan en affärsmässig förhandling mellan er tre. Om det ska påverka din andel att det var dem andra parterna som kom på idén är en del av den förhandlingen och inget jag kan svara på. Det är helt enkelt upp till dig om du tycker det är värt att gå med i bolaget och göra din insats för det du blir erbjuden.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare