Hur ärver minderåriga?

Jag är gift med 2 gemensamma barn och min man har ett barn sedan tidigare. Vad händer om min man skulle gå bort innan mig? Blir jag automatiskt förmyndare av arvet för de gemensamma barnen om de är minderåriga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga kan delas upp i två delar: fördelningen av arvet och förvaltningen av era gemensamma barns arvsdel. Jag har även tagit mig friheten att beskriva hur det skulle bli om ni inte är gifta när din man går bort. I slutet hittar du en kortare sammanfattning av mitt svar.

Fördelningen av arvet efter din man

Arvsrätten delas upp i den legala arvsordningen och testamentsrätten. Det som inte regleras i testamenten fördelas enligt den legala arvsordningen (2 kap. ärvdabalken). Du har inte nämnt något om testamenten så jag utgår från att ingen av er har upprättat något.

Enligt den legala arvsordningen ärver i första hand arvlåtarens barn, även kallat bröstarvingar. De delar lika på arvet. (2 kap. 1 § ärvdabalken). Du har nämnt att din man har tre barn varför de kommer få rätt till en tredjedel var.

Är arvlåtaren gift ska dock arvet gå till den efterlevande maken, vilket blir du. Barnet din man har sedan tidigare har dock rätt att få ut sin del (arvslott) direkt (3 kap. 1 § 1 st. ärvdabalken). Därför kommer det barnet få en tredjedel och du två tredjedelar. Den del som egentligen skulle gått till era gemensamma barn (de två tredjedelarna) men som du fick ska de få när du går bort. Du har därför inte rätt att testamentera bort den delen (3 kap. 2 § ärvdabalken). Den delen kallas och kommer att beräknas som ett efterarv. Därför kan man säga att du förvaltar arvet åt dem fram till dess att du går bort. Så här blir det oavsett om barnen är minderåriga eller inte.

Förvaltningen av era gemensamma barns arvsdel

När du går bort kommer era gemensamma barn få den delen du fick från din man (efterarvet). Det kommer bli deras egendom som de äger. Är de minderåriga kommer de dock inte få råda över den (9 kap. 1 § föräldrabalken). Det betyder att det är deras vårdnadshavare som har den rätten. Eftersom båda ni föräldrar gått bort kommer en domstol att utse särskild förordade vårdnadshavare på rekommendation av socialnämnden (6 kap 9 § 2 st. föräldrabalken).

Om ni skulle ha skiljt er innan din man går bort

Om din man och du hinner skilja er innan han går bort blir det dock annorlunda. Då är ju han inte gift när han går bort varför du inte får era gemensamma barns del. Regeln i 3 kap. 1 § ärvdabalken blir inte tillämplig. Istället får era gemensamma barn sin del direkt (2 kap. 1 § ärvdabalken). Men om de är minderåriga kommer de som sagt inte få råda över den delen (9 kap. 1 § föräldrabalken). Eftersom du fortfarande är vid liv kommer inte domstolen att utse någon annan vårdnadshavare. Istället kommer du automatiskt bli ensam vårdnadshavare (6 kap. 9 § föräldrabalken). I denna situation kan man säg att du blir förmyndare över deras del av arvet. Du är dock förmyndare över den delen på samma sätt som all annan egendom de äger.

Sammanfattningsvis kan man säga att om era gemensamma barn är minderåriga när din man går bort så kommer du "förvalta" deras del av arvet. Är du fortfarande gift med din man när han går bort får du era gemensamma barns del (de får den sen när du går bort). Är de fortfarande minderåriga när du går bort (och din man tidigare gått bort) kommer en domstol utse en särskild vårdnadshavare till dem. Denna kommer då ha rätt att råda över deras egendom (inklusive arvet). Är ni inte gift längre kommer barnen få sin del direkt. Är de fortfarande minderåriga kommer du ha rätt att råda över deras del, som ensam vårdnadshavare, till dess de fyller 18 år.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare