Hur ansöker man om offentlig auktion av fastighet enligt samäganderättslagen?

Vilka handlingar ska man skicka med till tingsrätten vid ansökan om offentlig auktion av fastigheter enligt samäganderättslagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du bör skicka med en kort redogörelse av omständigheterna kring delägarskapet. Utredning som visar att du är delägare av fastigheten bör även det vara med, t.ex. utdrag ur fastighetsregistret.

Du kan vända dig till din tingsrätt och fråga vad du bör tänka på. Här kan du läsa om förfarandet på tingsrättens hemsida.

Hoppas att du fick din fråga besvarad och tveka inte att höra av dig om du har några funderingar!

Vänligen,

Alex SkepastianosRådgivare