Hur ansöker man om ensam vårdnad?

Jag vill ansöka om ensam vårdnad om min 13 åring. Han träffar inte pappa och har sporadisk kontakt via sms. Jag och pappan har inget samarbete alls.

Hur gör jag ? Kollade på Stämningsansökan , men den verkar vara mer för andra mål (när man såg på uppgifter att fylla i )

Vem kan man få hjälp av att starta processen och hur /vad jag måste göra? Känner att jag måste ha lite "kött" på benen innan jag drar i det .

Alla kostnader , vem står för det? Är det stora summor vi pratar om ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ansökan om ensam vårdnad

Ansökan om ensam vårdnad ska göras hos Tingsrätten i den kommun där barnet är folkbokförd i per den 1 november förra året. Till ansökan ska du bifoga personbevis för barnet och betala ansökningsavgiften (900 kr). Sveriges domstolar har en väldigt bra redogörelse på sin hemsida (här) hur du går tillväga för hur du ansöker, vad som ska vara uppfyllt och liknande. Där finns ansökningsblanketter på deras hemsida som du ska fylla i. Formellt krävs inget mer än detta. Vill du ha lite "kött på benen" angående er relation och liknande kan jag tyvärr inte säga vad du ska göra. Men allt underlag som kan tala för att barnets bästa är att få vårdas ensamt av dig kan vara till din hjälp. Det kan exempelvis vara konversationer mellan dig och barnets pappa, vittnen som kan tala till din fördel eller liknande.

Du kan även läsa mer om processen på deras hemsida här.

Vem kan man få hjälp av?

Du kan vända dig till ett juridiskt ombud, genom att antingen googla på familjerättsbyråer och hitta någon i ditt närområde och kontakta dem för att få hjälp och som kan biträda dig i en rättsprocess. Du kan även vända dig till vår juristbyrå för vägledning, och våra advokater företräder även klienter i rättsprocesser.

Vad kan det kosta och vem står för dem?

Hur stora rättegångskostnaderna blir kan jag tyvärr inte svara så specifikt på utan det beror på hur lång processen är, om ni företräds av ombud och andra omständigheter. Ansökningsavgiften hos domstol är som tidigare sagt 900 kr, sen kostar det att få hjälp av en jurist i sammanhanget och där finns det garanterat olika utgångspunkter för olika byråer. Förlorar man tvisten kan man komma att betala motpartens rättegångskostnader också. Men kolla upp med hemförsäkringen, det finns ibland visst skydd för rättegångskostnader där.

Rekommendation

Det är såklart alltid bäst om man kan komma överens med motparten utan en rättegång, och ni kan kontakta Familjerätten i er kommun som kan hjälpa er med samarbetssamtal och liknande. Samtalen är gratis och ni jobba er fram till att upprätta ett avtal om vårdnad och liknande där. Om du vill ansöka hos tingsrätt om ensam vårdnad rekommenderar jag dig att vända dig till en juristbyrå för att få vidare rådgivning, även om det kan kosta. Ombudet kan hjälpa dig igenom processen och ge råd kring hur du ska gå tillväga. Om du vill ha vidare hjälp av våra jurister kan du boka en tid med dem här eller ringa oss för att få mer information.

Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Jag beklagar att det tagit tid för dig att för svar på dina frågor, men hoppas ändå svaret har varit till någon hjälp. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare