Hur ansöker jag om ensam vårdnad?

Jag har en två månader gammal bebis och pappan till barnet vill inte vara med i bilden och valde att lämna redan i början av graviditeten. Har inte hört av honom på flera månader Jag ska skicka in hans uppgifter nu osv så han ska få betala underhåll, men jag undrar hur jag ansöker om ensam vårdnad i den här situationen? Eftersom han klart o tydligt sagt att han inte vill ha ansvaret?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om barnet står under vårdnad av båda föräldrarna och en förälder vill ändra vårdnaden kan rätten besluta om ensam vårdnad åt en av föräldrarna eller besluta om fortsatt gemensam vårdnad. Vid bedömningen av vårdnaden ser rätten till föräldrarnas förmåga att samarbeta i frågor som rör barnet. Rätten kommer inte besluta om gemensam vårdnad om båda föräldrarna motsätter sig det (6 kap. 5 § föräldrabalken).

Frågor om ändring av vårdnaden prövas av domstol efter ansökan från en av föräldrarna eller båda (6 kap. 5 § tredje stycket föräldrabalken). Det görs genom att en ansökan om stämning hos tingsrätten i den ort där barnet bor. Se mer information (här) om hur du skickar in din ansökan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare